Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is 'p.s.' geschikt om onderaan een formele brief te schrijven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
23.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

ik zou dat niet doen, je kunt beter je brief overschrijven en het ergens tussen plaatsen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja natuurlijk.
P.s. betekent in het latijn post scriptum zoiets als bijna vergeten. Het wordt vaak gebruikt maar ik zou niet te vaak p.s. schrijven maar proberen het in het verhaal te verwerken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Post scriptum betekent letterlijk na het schrijven.
Het kan wel, maar ik zou het niet doen. Het lijkt er dan op dat je je brief onvoldoende doordacht hebt geschreven en later nog extra's in een voetnoot bij gezet. Bij een computergeschreven brief gaat dat overigens niet op: die kan je altijd nog bijwerken voor het printen.
Probeer het in je hoofdtekst te verwerken.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Een PS getuigt niet van een doordachte briefwisseling. Zou ik zeker niet gebruiken in een officiële melding. Het enige moment waarop ik een PS zou durven gebruiken bij officiële briefwisseling (mail of geschreven), is om een kleine bedenking of vraag toe te voegen die helemaal los staat van de rest van de tekst en waarvan ik de correspondent nog even op de hoogte wil brengen zonder dat hier een aparte briefwisseling voor nodig is.
Nee, zo lijkt het wat je achter p.s. hebt staan veel minder belangrijk
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan wel gebeurt worden bij een verjaardagskaart. bijvoorbeeld:

p.s. kijk maar snel op de achterkant van deze kaart. of zoiets dergelijks. Maar in een zakelijkebrief etc zou ik het niet gebruiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger schreef je een brief met de hand of typte je deze, waarbij de indeling niet meer te veranderen was. Dan was het erg lastig om iets dat je vergeten was ergens tussen te kriebelen of de brief over te schrijven. In een formele brief zou je niet snel een P.S. toevoegen, maar op zich zou er wel begrip zijn geweest als je dat wel deed bij een lange, handgeschreven of op een typemachine getypte brief.

Tegenwoordig maak je een brief echter op de computer en is er geen enkele reden meer om een P.S. toe te voegen onder je brief. Je kunt je mededeling gewoon in de brief tussenvoegen. Als de inhoud van de boodschap erg afwijkt van de rest van de brief, dan kun je dat aangeven door in een aparte alinea, bijvoorbeeld de laatste vóór de afsluitende alinea, te beginnen met: 'Overigens, ...'

Het is dus niet geschikt om P.S. toe te voegen aan een formele brief.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding