kan een chinees die in nederland is geboren wel de R uitspreken ? of zit dat toch meer in de natuur van de chinees omdat niet te kunnen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede vraag +1

Antwoorden (7)

Alle mensen worden op de hele wereld gelijk geboren. Op wat kenmerken na die vaak slechts een halve millimeter onder de huid zitten. Dus je raadt het al: Een chinees die hier geboren is en opgevoed wordt zoals we dat met een Nederlands kind doen, zal vlekkeloos Nederlands spleken. Sorry, spreken.
AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Melly Cllstmas. Solly... Pinkstelen Plus1
AWM
13 jaar geleden
De mooiste vind ik:
Vraag: When dou you have elections?
Antwoord: Evely molning!
Natuurlijk wel. Chinesen die van oorsprong uit china komen en die leren dan hier ned die kennen de r gewoon niet die letter zit niet in hun taal. logisch dat ze die dan niet uit kunnen spreken. Nederlandse chinesen dus wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja maar bijv een siamese kitten die zal toch later een typisch bij zijn ras horend geluid produceren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geluid produceren en taal spreken dat is toch even iets anders een duitse baby schijnt ook duits te huilen etc. maar de taal dat word je geleerd daarmee word je niet geboren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ha wat leuk taal emotie enz enz is een hobby van me en duits huilen ha die kende ik nog niet gr gr ga ik weer eens een topic van maken ( idioot )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Edwin, ras bestaat niet bij mensen, dat weet je toch intussen wel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hee dat net als bij honden bijv. een duiste herder blaft in duitsland in het duits en in nederland dus nederlands echt hoor.
Volgens marleen:

Dat heeft niet zozeer te maken met het wel of niet kunnen uitspreken, maar met het feit dat de klank R of L voor hen gelijkwaardig / dezelfde klank is. Ze horen het verschil of althans het betekenisverschil niet, en het betekent ook niks voor je. Zoals voor ons de v en de f inmiddels bijna geen klankverschil meer hebben, en steeds meer mensen een f als een v en een v als een f gaan uitspreken, en hoef je niet raar meer op te kijken als een jongere je vertelt dat hij dit weekend best wel feel veestjes heeft gehad.

In aziatische talen is de toonhoogte en variatie veel belangrijker. Zo horen wij westerlingen totaal geen verschil tussen pakweg ‘ei’ op normale en ‘ei’ op vragende toon, terwijl die twee voorden iets totaal verschillends kunnen betekenen. (" Waarom zeggen die westerlingen toch altijd konijn als je koffie bedoelen" ?, bij wijze van spreken).

Voel ook maar eens met je tong hoe dicht de (rollende) R en de L bij elkaar liggen. Het enige verschil is de lucht erlangs eigenlijk. Onze R lijkt ook vaak meer op een D, en het is moeilijk om te horen dat in het hardop uitgesproken kdentenbdood geen R zit (goeie oefening trouwens!)

Ze hebben beslist géén andere anatomie of stembanden. Een in Nederland geboren op opgegroeide Chinees zal net zo vloeiend Nederlands spreken als een in China opgegroeide blanke chinees kan spreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de eerste jaren van je leven wordt je strottehoofd 'gevormd'. Door bepaalde klanen wel en andeere niet te gebruiken, groeien bepaalde spieren meer en andere minder. Hierdoor krijg je een bepaalde set klanken die je wel of niet kan uitspreken.

De chinees die in NEderland opgroeit, zal dus de nederlandse vorming mee maken, en -tenzij er thuis chinees gesproken wordt- op latere leeftijd geen chinees meer perfect kunnen uitspreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een wetenschappelijk verantwoord antwoord adviseer ik het volgende stuk radioprogramma te beluisteren: http://download.omroep.nl/teleacnot/hoezo-podcast/hzkettingvraag/kettingvraag20060926.mp3
De vraag begint na 40 seconden en het antwoord komt vanaf 1 minuut en 20 seconden. Met een interessante toelichting.
Amadea
13 jaar geleden
Het is niet zo, dat alle Chinezen in China de r niet kunnen uitspreken. Het hangt af van de regio waar ze wonen. Heb dit laatst ergens gelezen, weet alleen niet meer waar, dus ik kan helaas geen bron vermelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in het begin zei de chinees die bij mij werkte nog jotterjam

nu zegt hij rotterdam perfect

chinezen leren super snel