Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is dit goed Nederlands?

Als voorbeeld: "De apartheid moet afgeschaft."
Ik hoor het journalisten steeds vaker zeggen. Voor mijn gevoel moet er 'worden' achter.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, helemaal met je eens, stomme taal gebruiken mensen. +1

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee dit is geen correcte zin. Het moet zijn zoals je al zei; ''De apartheid moet worden afgeschaft.
Moet is een hulpwerkwoord en kan niet op zichzelf in de zin staan, zonder ander werkwoord.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is volgens mij: de apartheid is afgeschaft....
Ja natuurlijk hoort het woord 'worden' bij 'moet'.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"de apartheid moet afgeschaft worden" of "de apartheid moet worden afgeschaft."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alleen het tweede is correct. Het eerste is een germanisme.
Lucille Werner bezondigt zich hier altijd aan. En dat weet ik want ik ben een fan van haar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu u het zegt....
ik hoor zoiets inderdaad ook van familie: b.v we zouden naar Ommen, maar dat ging niet door. Dan denk ik ook daar hoort toch gaan achter? Misschien is het dialect?

Toegevoegd na 5 uur:
dialect is geen ABN dat is zo. Ik zal het nog sterker vertellen: laatst zag ik op een grafsteen : we zullen jouw nooit vergeten! Dat is pas echt erg. Want zo'n persoon die die stenen maakt zou dat toch moeten verbeteren wanneer de familie met zo'n opschrift komt!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het mag, maar in het echte Nederlands moet er een hulpwerkwoord worden (!) gebruikt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Formeel wel. Net zoals het eigenlijk zou moeten zijn: de apartheid is afgeschaft geworden. Maar dat hoor je echt haast niet meer. Worden is typisch zo’n werkwoord dat redundant aan het worden is, in vormen waar het hulpwerkwoord in de persoonsvorm al voldoende aangeeft dat het om een lijdende vorm gaat.
En Nederlands is niet de taal die je uit boekjes haalt, het is de taal die Nederlanders spreken. Het leeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding