Is dit goed Nederlands?

Als voorbeeld: "De apartheid moet afgeschaft."
Ik hoor het journalisten steeds vaker zeggen. Voor mijn gevoel moet er 'worden' achter.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, helemaal met je eens, stomme taal gebruiken mensen. +1

Het beste antwoord

Nee dit is geen correcte zin. Het moet zijn zoals je al zei; ''De apartheid moet worden afgeschaft.
Moet is een hulpwerkwoord en kan niet op zichzelf in de zin staan, zonder ander werkwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is volgens mij: de apartheid is afgeschaft....
Ja natuurlijk hoort het woord 'worden' bij 'moet'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"de apartheid moet afgeschaft worden" of "de apartheid moet worden afgeschaft."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alleen het tweede is correct. Het eerste is een germanisme.
Lucille Werner bezondigt zich hier altijd aan. En dat weet ik want ik ben een fan van haar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu u het zegt....
ik hoor zoiets inderdaad ook van familie: b.v we zouden naar Ommen, maar dat ging niet door. Dan denk ik ook daar hoort toch gaan achter? Misschien is het dialect?

Toegevoegd na 5 uur:
dialect is geen ABN dat is zo. Ik zal het nog sterker vertellen: laatst zag ik op een grafsteen : we zullen jouw nooit vergeten! Dat is pas echt erg. Want zo'n persoon die die stenen maakt zou dat toch moeten verbeteren wanneer de familie met zo'n opschrift komt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het mag, maar in het echte Nederlands moet er een hulpwerkwoord worden (!) gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Formeel wel. Net zoals het eigenlijk zou moeten zijn: de apartheid is afgeschaft geworden. Maar dat hoor je echt haast niet meer. Worden is typisch zo’n werkwoord dat redundant aan het worden is, in vormen waar het hulpwerkwoord in de persoonsvorm al voldoende aangeeft dat het om een lijdende vorm gaat.
En Nederlands is niet de taal die je uit boekjes haalt, het is de taal die Nederlanders spreken. Het leeft.