Wat is de juiste spelling (je ziet het allebei): Meld u aan. Of: Meldt u aan.?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meld je aan bij beter spellen ! leuk !
http://www.beterspellen.nl/website/index.php?pag=10

Antwoorden (10)

Meldt u aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeg ipv. meld/t "loop" en je hebt je antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is gebiedende wijs, dus meld u aan is de juiste schrijfwijze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geeft acht!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dus fout, is alleen goed als er u achter geeft staat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat wil je daarmee zeggen?
In de gebiedende wijs gebruiken we altijd alleen de stam van het werkwoord, het is dus ook meld u aan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het volledige antwoord vind je in de bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ziet het inderdaad allebei omdat er zoveel fouten worden gemaakt met d + t.
Vroeger werd er nog wel eens een uitzondering gemaakt:
"Gaat heen en vermenigvuldig U!"

Toegevoegd op 21-06-2009 00:34:11
in dat geval is het ook 'vermenigvuldigt'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoals hierboven al vermeld: als je in lopen of gaan de t hoort, dan moet er ook bij andere woorden een t achter. het heeft dus te maken met het persoonlijk voornaamwoord wat eracht komt: vertel jij mij eens even, vertelt u mij eens even. beiden gebiedenderwijs, toch verschillend vervoegd. Meldt u aan is dus goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meld u aan is de juiste schrijfwijze. Je zegt ook: Geef u op (en niet geeft u op).

Vroeger had het Nederlands ook een GEBIEDENDE WIJS MEERVOUD, als meerdere mensen tegelijk bedoeld werden. Dit zie je nog in sommige uitdrukkingen: komt allen, verenigt u, maar die extra T is in normale gevallen onjuist, want het is: loop allemaal naar de maan, neem allemaal een abonnement en dus: word allemaal lid, meld u aan, ook als je meerdere mensen tegelijk bedoelt.

Veel van deze alledaagse kwesties kun je dagelijks even snel trainen bij beterspellen.nl, waar je ook de uitleg van dit onderwerp ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is meld u aan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het meld u aan, omdat het gebiedenderwijs is!