Is "wilt" in deze zin goed, moet het mét of zonder "t"? "Voor wie graag geld over wilt houden"...

Iemand maakte mij erop attent dat "wilt" in de zin:
"Voor wie graag geld over wilt houden."

zonder T moet.

Dan wordt het volgens die persoon:
"Voor wie graag geld over wil houden."

Ik ben van mening dat "wilt" goed geschreven is. De ander is ervan overtuigd dat het 100% fout is, en het dus "wil" is.

Nu weet ik dat als het in de gebiedende wijs staat (je spreekt een wens uit, of je deelt een bevel uit, dat het dan inderdaad met een T is. Maar ik zie ook staan dat het zonder kan.

http://nl.wiktionary.org/wiki/willen/vervoeging

Hoe zit dat nou, wie heeft het nu goed?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
6.2K

Het beste antwoord

Ik wil, jij wilt, hij/zij/wie wil.
Net als bij kunnen, zullen, mogen en zijn is het werkwoord willen uitzondering op de regel dat er een t achter de derde persoon enkelvoud komt.
Dus jij hebt het mis en de ander heeft het bij het rechte eind.

Toegevoegd na 13 minuten:
Vergelijk het met de vervoeging van die andere werkwoorden, misschien begrijp je het dan:
voor wie goed weggeven kan,
voor wie het zeggen zal,
voor wie goed verdienen mag,
voor wie graag rijk is.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank u!

Andere antwoorden (3)

het moet zijn voor wie geld over wil houden.

Kom hier.

Ga weg.

Wees niet bang.

Word niet boos.

Had dan gezwegen.

Wend u tot de conciërge.

De meervoudsvorm stam+t komt nog weinig voor. We vinden deze vorm:

- in formele en oudere vormen van het Nederlands: Neemt en eet, dit is Mijn Lichaam; proletariërs aller landen, verenigt u;

- in enkele vaste verbindingen: bezint eer gij begint.

Als we het onderwerp van de gebiedende wijs willen uitdrukken, gebruiken we de onvoltooid tegenwoordige tijd.

Word jij maar niet boos.

Houdt u goed afstand.

Wendt u zich tot de conciërge.

Komen jullie maar even mee.

http://woordenlijst.org/leidraad/11/7/

Toegevoegd na 1 minuut:
Het wordt dus wel wilT als je zou zeggen. Voor u die geld over wilt houden. Dan zeg je dus ( u wilt)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is geen gebiedende wijs.
Als de werkwoordvorm achter de tweede persoon enkelvoud (jij) staat komt er een t achter. Staat de werkwoordvorm voor de tweede persoon, dan geen t.
"Jij wilt" is dus goed, maar "wilt jij" is fout. Net zoals "jij loopt" goed is, maat "loopt jij" fout.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mag beiden. Hij wilt en hij wil. Wil vind ik persoonlijk mooier klinken. In jouw zin mag het ook beiden worden gebruikt. Aan jou de keuze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Bedoel je dat het van jou persoonlijk mag? Taalkundig is dat niet juist!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet van mij maar taalkundig ja. Hij wil en hij wilt is goed Nederlands. Net zoiets als ik hou van jou en ik houd van jou. Ook beiden toegestaan. Ook over wil houden is correct, anders zou je dat ook niet mogen gebruiken bij hij wil en hij wilt.
Amadea
11 jaar geleden
Laat mij dan maar een bron zien die aantoont dat jij gelijk hebt. Die kan je niet vinden! Dan magt het alleen van jou, dus...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga de bron zoeken na de afwas ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij wilt is goed hij wilt niet. Dus hij wil .......tja http://www.sjoerdvanderlinden.nl/blog/46-taal/105-taalfout-in-opkomst-hij-wilt
Amadea
11 jaar geleden
Die afwas hebt je snel klaar....!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja heb het toch maar van te voren opgezocht ;)