Wat betekent 'Ik heb het zwaar gehad'?

Bedoel je dan dat je in het verleden moeilijke tijden hebt gekend, of bedoel je dan dat je ergens helemaal klaar mee bent?
Dus:
"Ik heb het zwaar gehad tijdens het EK want ik moest hard werken"
of
"Ik heb het zwaar gehad met het EK want ik kan geen voetbal meer zien"?

Dit alles naar aanleiding van de lelijke EK-themacover van NUsport waarop ene Robert Gesink deze woorden in de mond gelegd worden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hangt volgens mij van de klemtoon af... Als de klemtoon op "zwaar" ligt, betekent het naar mijn idee het eerste.
Als de klemtoon op (de tweede lettergreep) van "gehad" ligt, het tweede.

Het beste antwoord

Ik heb het zwaar gehad, betekent:
Ik heb het moeilijk gehad.

In het geval van de wielrenner Robert Gesink
Vaak gevallen in de vorige Tour.
Die brak zijn been, (drievoudige ernstige breuk) herstelde heel moeilijk, kon niet fietsen.
Zijn vader overleed (verongelukte) in die periode.
Zijn vriendin werd ernstig ziek.

Die zegt dus wel terecht: ik heb het zwaar gehad.
Maar dat betekent ook: dat was in het verleden,
nu gaat het weer beter.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je ergens helemaal klaar mee bent, zeg je toch eerder:
Ik heb het helemaal gehad.
Daar is "zwaar" niet van toepassing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat ligt aan de klemtoon.

Ik heb het zwáár gehad, betekent dat je het moeilijk hebt gehad.

Ik heb het zwaar gehád, of gewoon ik heb het gehád of ik heb het helemaal gehád, betekent dat je er genoeg van hebt.