wat is het verschil tussen de en pour?

in het frans heb je drie woorden voor ''om te'', namelijk: à, de en pour.
Wie weet wanneer ik welke moet gebruiken en waarom?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
1.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat verschilt per geval, net als in het Nederlands. Rijbewijs: permis de conduire. Had net zo goed pour kunnen zijn. Maar alles is historisch verankerd. In Nederland hebben we de Partij -van- de Arbeid, en de Partij -voor- de Vrijheid (als naam). Er is gewoon geen peil op te trekken, in beide talen niet. Maar wij plakken meestal de woorden gewoon aan elkaar, of aanelkaar zoals sommigen schrijven, en dan lijkt het eenvoudiger. Niet dus: je hebt hondenpoep, en een hondenriem. Zonnecellen (om de zon te gebruiken) zonneschermen (om 'm tegen te houden) en zonnebrand (door de zon veroorzaakt). Voetbalhooligans, zijn die vóór voetbal, tegen (zoals een zonnescherm), of het gevolg van? Per hooligan zal het verschillen: alleen de eigen club voetbalt, de rest mag kapot want die voetballen toch niet. Voor iemand die dicht bij een stadion woont is het anders: voetbal veroorzaakt hooligans, zoals een hond hondenpoep.Maar hondenvoer komt weer niet van honden. Denk ook maar eens aan al dat baby-poeder, dat massaal door Chinezen werd gekocht. Geen gemalen baby's, ook geen poeder voor de billetjes, maar koeienmelkpoeder om aan baby's te geven. Helaas, het is niet anders. Daarom ben ik ook tegen Jodenhaat, ongeacht of wie daar aan het haten is: je komt er nooit uit.

Het beste antwoord

Voorzetsels zijn in een vreemde taal altijd lastig. Wanneer vertaal je om met ‘pour’, wanneer met ‘de’, wanneer met ‘à’?
Je gebruikt ‘de’ vóór een geografische naam of persoonlijk voornaamwoord, of met een werkwoord, of met een bijwoordelijke bepaling van tijd, of om een zelfstandig naamwoord te wijzigen.
Met 'pour' kun je een richting, doel, prijs of tijdsperiode aangeven of zeggen dat je ergens vóór bent in plaats van tegen.

om 8 uur = à 8 heures
Is het mogelijk om te gaan? = Il est possible d’aller?
Om naar P te gaan neemt u… = Pour aller à P vous prenez…
om het huis ( heen ) = autour de la maison
besluiten om + inf = décider de + inf
weigeren om +inf = refuser de + inf
van plan zijn om + inf = avoir l’intention de + inf
bang zijn om + inf = avoir peur de + inf
zin hebben om + inf = avoir envie de + inf

wegens werkzaamheden gesloten = fermé pour travaux
naar de Tropen vertrekken = partir pour les Tropiques
Hij is gekomen om mij te zien = Il est venu pour me voir
Ik vertrek vandaag voor tien dagen = Je pars aujourd'hui pour dix jours
Ik heb het/hem voor negen euro gekregen = Je l'ai obtenu pour neuf euros
Ik ben voor! = Je suis pour!
Amadea
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt! Dit heeft mij enorm geholpen (: