Wat is het verschil tussen de lay-out en de opbouw van een brief?

Kun je aan lay-out meer aan de vormgeving denken en bij de opbouw meer aan de invulling van die lay-out op alineaniveau? Als ik Google dan krijg ik min of meer dezelfde resultaten namelijk. Terwijl mijns inziens het toch verschillende dingen zijn. In een studieboek van mij wordt over lay-out gesproken wanneer het amerikaanse blokmodel wordt geïntroduceerd. Daarin wordt kort aangegeven wat er in de brief komt te staan (de 9 elementen) en wordt kort aangegeven wat daar in moet. Behalve over de daadwerkelijke briefinhoud. Zit daarin het verschil? Dat de opbouw gaat over invulling van de brieftekst (alineaniveau)??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3K

Het beste antwoord

De lay-out betreft de uiterlijke verschijning: de grootte van het blad, de breedte van de kantlijnen, zit er een watermerk in het papier, staat er bijvoorbeeld een rozenrandje op afgedrukt, welk lettertype van welke grootte wordt gebruikt.
De opbouw betreft de inhoud van de brief: de aanhef, de verdeling in alinea's, zijn er inspringingen en gedachtestreepjes of opsommingstekens, de afsluiting, een eventueel p.s.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De lay out (de vormgeving) en de inhoud zijn twee verschillende begrippen, maar hebben toch met elkaar te maken. Door de lay-out kan je de belangrijkheid van een stuk inhoud accentueren.
Een krantenartikel bestaat vrijwel altijd uit:
1. een aandachttrekkende kop, die globaal de lading dekt;
2. een vetgedrukte samenvatting waarin de lezer het nieuws tot zich neemt en kan bepalen of hij verder geïnteresseerd is;
3. een in gewoon lettertype geschreven uitwerking of nadere toelichting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi,
De lay-out is inderdaad meer de vormgeving van de brief (en de vormgeving van de tekst van de brief, dikgedrukt, schuingedrukt).
De opbouw is meer dat er een begin, middenstuk, eind/conclusie in moet zitten. En dan ligt het er ook nog aan of het een formele (zakelijke) of informele brief is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou kunnen zeggen: de lay-out is wat je oog waarneemt; de opbouw is wat je over de inhoud kunt zeggen (dus via inleiding naar de kern van je mededeling en de afsluitende tekst).