Waarom kan ik wel zeggen "het te openen bestand", maar niet "het op te slaan bestand"?

Het eerste is een constructie die vaak wordt gebruikt, als je het hebt over iets (in het voorbeeld het bestand) waarmee een bepaalde handeling wordt uitgevoerd (openen).

Dat werkt echter niet met werkwoorden die worden gesplitst. Het klinkt mij althans zeer vreemd in de oren. Waarom gebruiken we dat niet zo?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat kun je wel zeggen hoor, en het is zelfs grammaticaal correct, maar het klinkt ons gewoon een beetje gek in de oren. En dat komt inderdaad doordat ' opslaan' een samengesteld werkwoord is en openen niet. Toch is het gewoon grammaticaal goed. Het op te geven aantal. Het aan te trekken truitje De af te zeggen afspraak Het neer te leggen werk. De af te wassen borden. Het nog door te trekken toilet. Hoe vaker je oefent, hoe normaler het gaat klinken ;-) het genoemde rijtje klinkt echter net effe lekkerder, omdat dat allemaal werkwoorden op '-en' zijn. Slaan is dat niet, en dat maakt dat het nog gekker klikt. Je zoekt naar iets als : het op te slagen bestand' wat natuurlijk echt verkeerd is. Meestal breien we er echter een potje omheen als dat lekkerder klinkt, want praten kost niet zoveel moeite ; het bestand dat ik/je op moet slaan/dat opgeslagen moet worden. Het aantal dat moet worden opgegeven, De afspraak die nog moet worden afgezegd. Bekt wel zo lekker, en is ook gewoon altijd goed. Let wel ; het geld alleen voor samengestelde werkwoorden met een voorzetsel ; we kunnen niet praten over de stof te zuigen kamer. Die mag je niet uit elkaar trekken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100