Wie kan me meer vertellen over het woord "parafernalia '?

De betekenis die weet ik wel , maar ik zou meer willen weten over de herkomst.

13 jaar geleden
in: Taal
2.3K

Antwoorden (2)

parafernalia (bij iem. of iets behorende zaken)
N. van der Sijs (2001), Chronologisch Woordenboek
parafernalia bij iem. of iets behorende zaken 1961 [GVD]
P.A.F. van Veen en N. van der Sijs (1997), Van Dale Etymologisch woordenboek
parafernalia [bij iem. of iets behorende zaken] {na 1950, vgl. parafernalien 1824 en parafernele goedt [eigen bezit, bezit van een gehuwde vrouw] ca. 1560} < middeleeuws latijn paraphernalia [eigendom door de vrouw ingebracht buiten de bruidsschat], o. mv. van het bn. paraphernalis, van grieks parapherna (mv.) [huwelijksgoed dat de bruid naast haar bruidsschat met zich meebrengt], van para [naast] + phernè [bruidsschat], van pherein [dragen, brengen].

Woordenboek der Nederlandsche taal (WNT) & Middelnederlandsch woordenboek (MNW) & Vroegmiddelnederlands woordenboek (VMNW) & Oudnederlands woordenboek (ONW) – alle onderdeel van de Geïntegreerde Taalbank (GTB)
.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kopiëren, is makkelijk. Maar kun je het ons ook uitleggen zonder al die onduidelijk maken info eromheen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan haal je die info eromheen die je onduidelijk vindt weg, en dan heb je het antwoord. Mij lijkt dat niet zo moeilijk voor je.
Het Griekse parapherna, waarop parafernalia teruggaat, bestaat uit para 'naast' en phernè 'bruidsschat'. Het duidde op het bezit dat een bruid naast haar bruidsschat meebracht in het huwelijk.
Aanvankelijk werd parafernalia ook in het Nederlands gebruikt voor de 'eigendommen van een gehuwde vrouw'. Intussen is de betekenis ruimer: 'bij iemand of iets behorende zaken'.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
adriana
5 jaar geleden
Dank voor je reactie!