Is het mogelijk om jezelf een ander accent aan te leren?

Ik woon in Eindhoven, maar ik wil graag van mijn zachte G en mijn ietwat Brabantse uitspraak af. Dit, omdat ik een radio programma heb en ik vind het doorgaans vele malen mooier om te klinken als iemand van 'boven de rivieren'.

Is het mogelijk om dit jezelf aan te leren, zonder dat mijn omgeving vindt dat ik 'vreemd' praat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
10.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik woon als importbrabo al weer heel lang in Brabant en ik praat nog steeds niet met een zachte G. Ik zie ook niet in waarom je zou willen proberen van die G af te komen. Denk je dan interessanter of belangrijker te zijn of zo? Of ben je bang dat je in de rest van Nederland niet serieus genomen wordt? Mijn zoon is DJ bij twee lokale zenders in Eindhoven e.o. en praat ook zonder zachte G, ondanks dat hij in Brabant geboren en opgegroeid is. Maar of dat nou wat uitmaakt? Als je echt plat Brabants gaat praten versta ik er ook geen hout meer van, maar ik heb geen enkele moeite om te communiceren met collega's, vrienden en kennissen. Ik hoor tien keer liever de zachte G, liever nog een Vlaming, dan het platte gezwets uit Utrecht of Amsterdam. Algemeen Beschaafd Nederlands praten, daar is niets mis mee, maar dat willen leren omdat je denkt dat je daar "beter"door klinkt: ik vind het onzin!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@BraBart: Mag ik vragen wie jouw zoon dan is? Misschien zijn wij, onwetend, collega's!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja vragen mag altijd. Luister naar Horizon en 040 en ontdek wie het is :-). Of geef me een mailadres, dan vertel ik het je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
040, dan is het waarschijnlijk een collega van me geweest. Daar heb ik ook gezeten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en toch denk ik dat het wel mogelijk is; als je in een andere regio gaat wonen neem je daar uiteindelijk ook langzaam dingen van over....

Het beste antwoord

Het is zeker te leren! Het beste is dan wel door ook veel te spreken met mensen van 'boven de rivieren'. Er zijn veel BN'ers die een accent hadden en het hebben afgeleerd voordat zij succesvol werden. Een bekend voorbeeld is Chantal Janzen. Zij komt oorspronkelijk uit Tegelen (Limburg) en had een zwaar Limburgs accent. Dit heeft zij afgeleerd om succesvol te kunnen worden als musicalactrice.

Het begint in ieder geval met het bewust zijn van bepaalde klanken die horen bij een accent/dialect. Dat gaat verder dan de zachte g. Vergelijk het woord 'indeling' maar eens zoals jij het uitspreekt en zoals ze het in Amsterdam uitspreken.

Een goede tip is trouwens door woorden letterlijk uit te spreken zoals ze er staan, dus heel overdreven alle letters uit te spreken. Dan word je je heel bewust van wat er staat en hoe je het uitspreekt. Dus geen 'jonge' maar 'jongen' en geen 'funksjeneel' maar 'functioneel'.

Succes ermee!

PS. ja, mensen die je langer kennen zullen het eerst misschien raar vinden, maar ook dat went snel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hoewel je het jezelf wel aan kunt leren -onder andere door goed te luisteren, en om te gaan met, mensen uit de regio wiens accent je wel prettig vind. Echter, de mensen die je nu kennen zullen het raar vinden klinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik ben er van overtuigd dat je je zelf kan aanleren om perfect nederlands te spreken. Nee je omgeving gaat het merken maar je kunt toch gewoon je eigen accent gebruiken om tegen je familie en vrienden te praten. En je nieuwe spreken gebruik je voor je werk. Ik wens je heel veel succes overigens is het niet zo dat je je voor je zachte G moet schamen ABN bestaat niet meer het is voortaan Algemeen geaccepteerd Nederlands.
Veel omgaan met mensen van boven de rivieren helpt zeker om snel te leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik schaam me er ook niet voor hoor, maar als ik een uitzending terugluister, vind ik het heel apart klinken. Maar aan de optie van het wisselen tussen accenten had ik nog niet gedacht! Beetje zoals Limburg en Friesland. Ik ken veel mensen van boven de rivieren en bijna iedereen op TV praat zo, dus dat moet niet zo moeilijk. Bedankt!
Ik merkte van mezelf dat ik, als ik een tijdje ergens anders woon of met niet-Brabanders optrek, automatisch wat van de manier van spreken overneem. Maar als ik er weer weg ben, verdwijnt dat weer. De een zal het makkelijker oppakken dan de ander. Van de andere kant, vrienden van "boven de sloot"begrijpen sommige woorden die ik gebruik echt niet, terwijl ik van mezelf altijd dacht dat ik nou ook weer niet zo erg brabants spreek,wel dus.Het gaat dus niet alleen om de uitspraak, maar ook om de betekenis die je aan het woord geeft, waardoor je toch door de mand valt als brabander. Denk maar aan de uitdrukking:" ik ben om 10 uur aangereden'. De noorderling denkt dat je een ongeluk hebt gehad, de brabander weet dat je om 10 uur vertrokken bent

Het zit dieper dan je denkt, dus of je het kwijtraakt. Ik ken ook een brabander die na 25 jaar buitenland zijn Brabants nog perfect spreekt.
13 jaar geleden
Eist discipline...veel oefenen. Toen ik een andere taal leerde met een rollende R, was het ook met mijn Nederlandse R heel erg wennen, maar veel geoefend en na verloop van tijd is alsof je niet anders gewent bent...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is geen probleem em er zijn voorbeelden ten over.
De meeste mensen die emigreren of een vreemde taal leren spreken met een accent.
Dus het beste is om tussen die mensen waarvan je het accent wilt spreken in te gaan wonen.