Welke zelfstandig naamwoorden hebben geen meervoud?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
25.6K
SentWierda
3 jaar geleden
Die andere vraag kan ook worden gesteld: welke zelfstandige naamwoorden hebben alleen een meervoud? Het zijn er vele.

Antwoorden (2)

Woorden als rommel, vee, rijst, tarwe, haat, zand, onzin, melk, hout, informatie en aarde hebben geen meervoud.
SimonV
5 jaar geleden
Dat zijn de zogenoemde niet-telbare zelfstandige naamwoorden, bijvoorbeeld: duisternis, gedoe, geregel, goud, ijs, snoep, koffie, letterkunde, muziek, nieuws, nageslacht, griep. Deze woorden kunnen niet in meervoud gebruikt worden omdat je ze niet in een hoeveelheid kunt uitdrukken.
Amadea