Wat is het boktoreffect?

Dit werd genoemd bij de behandeling van een begroting in de Tweede Kamer in 2000 of 2001. Het boktoreffect zou volgens de spreker overigens niet voorkomen, wat waarschijnlijk positief was.

Antoni
15 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Misschien werd er bedoeld, dat alles klopte, en er geen problemen zouden kunnen ontstaan door niet onderkende problemen.

De boktor verstopt zich in draagbalken van een gebouw, de problemen van ineen storting of hoge reparatie kosten zijn vooreerst niet zichtbaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Boktorren eten houten balken van binnen hele maal op. Aan de buitenkant zie je niet dat de binnenkant dus helemaal weggevreten is.
Er zal wel mee bedoeld worden dat je aan de buitenkant niet ziet hoe verrot het van binnen is...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ook bekend als 'kannibalisatie-effect', een verschijnsel waardoor een project als de HSL lijn vele malen duurder duurder is geworden. Aanbesteders klimmen eerst over elkaar om de orders binnen te krijgen, wanneer er zg meerwerk moet worden uitgevoerd gebeurd dat tegen veel hogere prijzen.