Wat is het verschil tussen: Iets opnieuw maken/Iets overdoen/Iets herkansen?

Betekenen ze alle drie hetzelfde, of niet? En zo niet, wanneer gebruik je dan de één en wanneer de ander.
Alvast bedankt.

(Ik weet dat er al zo'n topic bestaat of het correct is, maar niet wanneer je wat wel en wat niet gebruikt. En aangezien ik deze woorden regelmatig gebruik...)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Antwoorden (2)

Herkansen: werkwoord, een examen of test opnieuw afleggen in de hoop van een betere uitkomst.

Opnieuw: opnieuw bijwoord. Nog een keer Voorbeeld: `Als het niet meteen lukt probeer je het gewoon opnieuw.

Overdoen: herhalen.

Als je het dus over een toets hebt kun je ze allemaal gebruiken, als je het over iets anders hebt bijv een borduurwerk uithalen en over doen of het schilderen opnieuw doen/overdoen omdat het niet mooi is geworden heb je het niet over herkansen want herkansen gaat alleen over een examen/test.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze betekenen niet geheel hetzelfde. Het gaat in dezelfde richting, maar er zitten variaties in.

Wanneer je iets opnieuw maakt, dan begin je weer helemaal vooraan en zou het eindresultaat in principe precies hetzelfde kunnen zijn als wat je eerder maakte.

Als je iets overdoet, dan hoeft het niet per definitie te gaan om het maken van iets. Je zou bijvoorbeeld ook een moeilijke zin waar je teveel bij haperde nog een keer kunnen proberen beter uit te spreken.

Wanneer je iets herkanst, dan doe je dat specifiek met de bedoeling om een beter eindresultaat te verkrijgen. Dat resultaat is in veel gevallen een beoordeling.
Amadea