Wat is de strekking van de zegswijze: "Hij trekt dingen naar zich toe."?

De betekenis is me wel duidelijk, maar niet de bedoeling achter deze opmerking.
Is die uitdrukking als een verwijt of als een compliment op te vatten?
Of kan het gebezigd worden met zowel een negatieve als een positieve lading?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
3.2K

Antwoorden (2)

Is positief bedoeld. Komt in functioneringsgesprekken vaak aan de orde als goede eigenschap. Uit jezelf dingen oppakken in plaats van te wachten tot ze je worden toegeschoven. Enige negatieve aspect is burnout-risico: teveel dingen naar je toe trekken waardoor je jezelf overbelast.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan beide:

Het kan er op duiden dat iemand niets uit handen wil geven omdat hij/zij zoveel mogelijk alles op zijn/haar manier wil kunnen doen en het niet kan uitstaan als een ander het op zijn eigen manier wil doen.

Maar het kan ook met de beste bedoelingen gebeuren, denk maar aan een gezin met opgroeiende kinderen waar moeder naast een drukke baan ook nog eens voor alle huishoudelijke en andere zaken wil zorgen en niets uit handen wil geven omdat ze wil dat alles op rolletjes loopt en zij alles snel en efficiënt wil regelen.

Maar ook dit laatste is niet goed, dus je kunt toch wel stellen dat het negatief kan worden uitgelegd.