In Wikipedia staat er een verhandeling over ... ik denk dat het antwoord "nee" is ... :) ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee Nederlands is geen Ergatieve (absolutieve) taal.

"een taal waarin het onderwerp van een intransitieve zin geheel hetzelfde behandeld wordt als het lijdend voorwerp van een transitieve zin, waardoor deze twee zinsdelen in termen van thematische relaties worden onderscheiden van de agens.''

Dat is niet van toepassing op de Nederlandse taal.

Volgens Wikipedia zijn enkele voorbeelden van een Eratieve taal: Baskisch, Groenlands, Tibetaans, een aantal Kaukasische talen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Nou nee, ik snap het nog steeds niet. Kan iemand het ook in Jip-en-Janneketaal uitleggen?