Bestaat er een vrouwelijke variant van de uitdrukking "(every) Tom, Dick and Harry"?

Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Tom,_Dick_and_Harry

Daarop staat dat er geen vrouwelijke variant van is, maar bestaat die echt niet?

Toegevoegd na 3 dagen:
De uitdrukking "Tom, Dick and Harry" is een aanduiding voor één of meerdere niet-gespecificeerde personen.

Toegevoegd na 1 week:
Bij het sluiten van de vraag: dank voor de antwoorden!

Picture for question
Antoni
11 jaar geleden
in: Taal
2.2K
Amadea
11 jaar geleden
Wat heeft de afbeelding met de vraag te maken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea, de mannelijke spelers.. Zijn tom dick and harry..
Prachtig staaltje americaanse humor.
Antoni
11 jaar geleden
Dat klopt helemaal!

Antwoorden (3)

De enige die ik kan bedenken is:
The girl next door.

Die komt het er meest dichtbij. Alleen is de betekenis meer op uiterlijk gericht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, een officieel bestaande vrouwelijke variant bestaat niet. Maar je zou er natuurlijk best een kunnen bedenken. Bijvoorbeeld "Rose, Dorothy and Blanche" (naar de Golden Girls). Of "Lynette, Susan and Bree" (naar Desperate Housewives).

Toegevoegd na 3 dagen:
Maar nu ik wat dieper in de oorsprong van de naamcombinatie ben gedoken, kom ik toch drie vrouwennamen tegen, Moll, Nell, and Sue. Dit is namelijk bij het vroegste citaat van "Tom, Dick, and Harry" in de Oxford English Dictionary, uit 1734: Farewell, Tom, Dick, and Harry, farewell, Moll, Nell, and Sue. Het lijkt een liedtekst te zijn.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil er dan toch een Jane in hoor.
John Doe, Jane Doe
Amadea
11 jaar geleden
Maar de naam Jane geeft geen beschrijving van een bepaald type vrouw. En dat is wel het geval bij de mannen Tom, Dick en Harry: een nuchtere conservatieveling, een rijke playboy, en een eigengereid mannetje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
op z'n Nederlands: elke Truus, Trees en Jannie......
Antoni
11 jaar geleden
Amadea, dank voor je leuke suggesties in je antwoord! Voor een zelfbedachte vrouwelijke variant hoeven overigens niet per se de namen te worden gebruikt van types uit een televisieserie. Dat geldt ook niet voor "Tom, Dick and Harry". Deze uitdrukking bestaat al veel langer dan de serie "3rd Rock from the Sun"! Waarop baseer je overigens de karaktereigenschappen van Tom, Dick en Harry? Waar heb je die informatie vandaan? Ik wist alleen dat de uitdrukking bestond, van de karaktereigenschappen wist ik niets. Ik ben benieuwd!
Amadea
11 jaar geleden
Omdat ik een gelijknamige filmtitel vond uit 1941, met Ginger Rogers in de hoofdrol, veronderstelde ik dat de drie mannelijke karakters in die film de rolmodellen werden voor die drie namen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je bent een kei, Amadea
Antoni
11 jaar geleden
Amadea, op http://en.wikipedia.org/wiki/Tom,_Dick_and_Harry staat vermeld dat de oorsprong van de uitdrukking onbekend is, maar dat ze (zeker) al in de 17e eeuw gebruikt is. De uitdrukking is véél ouder dan een film of televisieserie...
rose
11 jaar geleden
Wat goed, Amadea, dat je in je toevoeging de suggestie wekt dat je de juiste oplossing helemaal zelf hebt gevonden. Waarom niet gewoon er bij zetten dat Antoni met de tip kwam (hij had het beter zelf kunnen antwoorden, dan had jouw 'antwoord' weg gekund).
Amadea
11 jaar geleden
Waar slaat die opmerking op, Rose? Ik héb zelf de informatie gevonden. Jaloers dat jij het niet wist te beantwoorden?
Antoni
11 jaar geleden
Amadea, dank voor je uitstekende aanvulling! Zo ver had ik nog niet gezocht. Ik zie nu pas dat deze informatie te vinden is via de vijfde noot op de pagina van Wikipedia. Mijn complimenten! +1
Antoni
11 jaar geleden
De vrouwelijke variant van "Tom, Dick and Harry" is waarschijnlijk niet op de Wikipedia-pagina gezet, omdat deze variant niet is ingeburgerd.
rose
11 jaar geleden
@Amadea, ik zit niet 24 uur per dag op GV en toen ik de vraag las waren er al diverse antwoorden gegeven, waaronder dat van jou. Het is echter onmiskenbaar dat je de juiste uitleg pas vond na de tip van Antoni, de link naar de vindplaats staat op de WP pagina en je aanvulling is net zo lang geleden als de opmerking van A., dat kun je dan ook best vermelden in je aanvulling. Gewoon een kwestie van ere wie ere toekomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mmm Clash of the Titans? ;)
rose
11 jaar geleden
Hardly.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sorry....Rose :))
jut en jul bijv. of recenter johnny's en anita's ?