Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een Grafeem en Foneem. En kan je misschien een paar voorbeelden geven?

Ik heb al op internet gezocht en in mijn boeken gekeken maar kan het niet duidelijk vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
64.2K

Antwoorden (2)

Een grafeem is een geschreven letter of lettercombinatie, een foneem is een gesproken letter of lettercombinatie. Dus foneem heeft met klank te maken, en grafeem met schrift.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, voor het geval er geen verder antwoord komt:

Een foneem is een spraakklank die wordt geschreven door middel van de grafemen. In onze taal is dat een letter of lettercombinatie.
Ei,b en oe zijn allemaal grafemen. Het Nederlands kent 34 verschillende fonemen en we hebben daarvoor 26 letters.

De grafeem /e/ heeft verschillende fonemen, want de /e/ kan op verschillende manieren gezegd worden. (bijvoorbeeld: het woordje meter heeft twee keer
de grafeem /e/ maar de fonemen zijn verschillend, de eerste /e/ is een /ee/ en de tweede /e/ is een /u/

Alle 36 nederlandse grafemen zijn:

korte klanken:
a
e
o
u
i

lange klanken:
aa
ee
oo
uu

tweetekenklanken:
ei
ij
au
ou
eu
ie
ui
oe

enkele medeklinkers:
p
b
t
d
k
f
v
w
s
z
h
g
l
r
j
m
n

dubbele medeklinkers:
ch
ng