Is het woordje "overnieuw" en "enigste" een correct Nederlands woord?

Enigste in deze formulering:
De enigste keer dat het gebeurd is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.9K

Antwoorden (7)

Ha, die Florisboening;

Eigenlijk zijn beiden niet correct: enigste is dubbel op, want als iets de 'enige' in zijn soort is kan dat niet middels 'enigste' worden overtroffen. En overnieuw is ook fout; je doet iets over of opnieuw, maar niet overnieuw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is opnieuw of over doen. Enigste klinkt voor mij verkeerd en zou dan enige moeten zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij enigste worden 2 woorden door elkaar gehaald.
Je bent de enige- dus je bent alleen
Je bent de enigste- je bent de leukste, komt van enig zijn, wat een enig kind is dat, de overtreffende trap is dan, ze is de enigste, de aller leukste dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat dacht ik ook altijd, maar enig is absoluut. Als er meer enig of enigste toegepast zou worden, verlies het woord enig in het beginsel zijn betekenis. Enig is de meest overtreffende trap. Enig = uniek en dat is dus absoluut, geen overtreffende trap mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aanvulling ter verduidelijking: Je kan bijvoorbeeld het woord gratis ook niet overtreffen.
Meer gratis, het meest gratist?? Zo geldt dat ook voor enig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O wist ik niet, heb ik het ooit verkeerd geleerd, bedankt, weer wat wijzer geworden :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het ook altijd zo gedacht, dus je bent niet de enigste..eh enige. :-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het woord 'enig' heeft meerdere betekenissen. In de betekenis van 'er zijn er niet meer dan één' is het al de overtreffende trap, en is 'enigst' niet correct.
Maar 'enig' met de betekenis van lieflijk, schattig, geweldig ed., is de gewone vorm en niet de overtreffende trap, en die kan dus wel overtreffend gemaakt worden door 'ste' er achter te zetten.
En dat is wat Nelly in feite ook zegt in haar antwoord, en dat klopt helemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoelen ze met een enig kind? Niet schattig en of liefelijk, wat er wel causaal verband mee heeft, maar daarmee wordt gewoon bedoelt een kind zoals er maar een is. Dat er de associatie van liefelijk aan is gegeven betekent niet dat dit de oorsprong heeft. Enig heeft maar 1 betekenis. Uniek, er is er maar 1 van. Als jij nog een betekenis kan aantonen van het woord enig in een officieel woordenboek, laten we zeggen de Van Dale, dan ben ik om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm ik begin te twijfelen. De Van Dale geeft toch een uitleg van prachtig bij enig. Gevoelsmatig zou enigste een overtrappende trap kunnen zijn als toepassing van bijzonder goed, mooi, leuk, grappig, dan kan het.
Dus mijns inziens heb je wel gelijk Nelly & Fynnya. Als er met enig wordt bedoeld Uniek, waarvan er geen tweede is, dan is een overtreffende trap, dus enigste niet correct, omdat het zoals ik al aangaf, het woord als absoluut wordt gebruikt. Alsnog een plus.
Excuses voor de verwarring die ik heb gezaaid :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geeft niet T74, we zijn er uit.
Enig, in de betekenis van leuk, schattig is ook een beetje een vrouwen woord:) ooo wat een enige jurk
Ik hoor een man niet snel zeggen, he maat wat heb je een enig overhemd aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-))
Volgens mijn Nederlands woordenboek én het Groene Boekje zijn beide woorden correct.
Overnieuw is een synoniem van opnieuw.
Enigst is de versterkte vorm van enig.
Ik gebruik zelf liever opnieuw i.p.v. overnieuw en enig i.p.v. enigst, omdat het beter in het gehoor ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze woorden zijn allebei correct Nederlands.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uhm...nee. Zie alle uitleg.
Het volgende is correct:

Je doet iets over
Je doet iets opnieuw

Je bent de enige die... (je bent alleen in je actie)
Je bent enig (je bent lief), je bent de enigste (je bent de liefste)

Wat ook vaak verward wordt is 'hij is één van de besten in zijn sport'. Het moet zijn 'hij is de beste' (de beste is er immers maar 1) of 'hij is één van de beteren.

Beide woorden in je vraag zijn dus onjuist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel ik weet dat het fout is..., vind ik het toch raar @ ''één van de besten''... Er kunnen toch ook meerdere mensen ''de beste'' zijn. Is het echt altijd fout om dat zo te zeggen? Bijvoorbeeld bij een test hè...waarbij drie leerlingen een 10 hebben gehaald, dan kun je toch zeggen ''Jij behoort tot een van de besten van de klas'', of niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste is een bijvoeglijk naamwoord, dat veranderd niet bij meervoud
Hij is de beste, de 7 meisjes waren de beste.
De grote tafel, de grote tafelS. Grote veranderd niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de beste / als de besten Moet er een n staan achter beste in 'Zij zingen als de beste(n)'? Nee, wij hebben een voorkeur voor 'Zij zingen als de beste.' Als de beste wordt niet beïnvloed door het meervoudige onderwerp zij; het is een bijwoordelijke bepaling. Het is lastig te bepalen wat voor een bijwoordelijke bepaling; als de beste lijkt nog het meest op een bepaling van graad. In 'Zij zingen als de besten' gaat de betekenis van de uitdrukking als de beste ('heel goed') verloren; hier staat dat zij zich wat zingen betreft kunnen meten met de besten. Als leidt nu een bijzin in ('(zo)als de besten (zingen)'); het geeft een 'gewone' vergelijking aan.
http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/als-de-beste-als-de-besten Als er 10 mensen een test doen zijn ZIJ de besten of zijn de deelnemers de beste van..?...
Als er 1 mens een test doet is HIJ de beste en niet een van de besten ( hij is in zn eentje). Als hij een onderdeel is van de groep die de beste is, is hij een van de beste deelnemers, maar ook een van de besten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan dus allebei, maar het ligt eraan waar je de nadruk op wilt leggen: de graad of de groep.
Ezelsbruggetje: chocomel de enige echte. Enigste komt van enig. Wat een enig kind.