Is het woordje "overnieuw" en "enigste" een correct Nederlands woord?

Enigste in deze formulering:
De enigste keer dat het gebeurd is.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ha, die Florisboening; Eigenlijk zijn beiden niet correct: enigste is dubbel op, want als iets de 'enige' in zijn soort is kan dat niet middels 'enigste' worden overtroffen. En overnieuw is ook fout; je doet iets over of opnieuw, maar niet overnieuw.

Het is opnieuw of over doen. Enigste klinkt voor mij verkeerd en zou dan enige moeten zijn...

Bij enigste worden 2 woorden door elkaar gehaald. Je bent de enige- dus je bent alleen Je bent de enigste- je bent de leukste, komt van enig zijn, wat een enig kind is dat, de overtreffende trap is dan, ze is de enigste, de aller leukste dus

Volgens mijn Nederlands woordenboek én het Groene Boekje zijn beide woorden correct. Overnieuw is een synoniem van opnieuw. Enigst is de versterkte vorm van enig. Ik gebruik zelf liever opnieuw i.p.v. overnieuw en enig i.p.v. enigst, omdat het beter in het gehoor ligt.

Deze woorden zijn allebei correct Nederlands.

Het volgende is correct: Je doet iets over Je doet iets opnieuw Je bent de enige die... (je bent alleen in je actie) Je bent enig (je bent lief), je bent de enigste (je bent de liefste) Wat ook vaak verward wordt is 'hij is één van de besten in zijn sport'. Het moet zijn 'hij is de beste' (de beste is er immers maar 1) of 'hij is één van de beteren. Beide woorden in je vraag zijn dus onjuist.

Ezelsbruggetje: chocomel de enige echte. Enigste komt van enig. Wat een enig kind.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100