Wat betekent 'vanwaar Gehazi' ?

Wat wordt daarmee bedoelt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
7.2K

Antwoorden (2)

Het komt uit de bijbel. De profeet Elisa had een knecht, die heette Gehazi. Toen er een rijke uit een ander land kwam om te genezen deed Elisa dat voor niets. Nadat de rijke (Haman) vertrokken was is Gehazi er achteraan gegaan om om geld te vragen. Elisa wist dat en toen Gehazi terugkwam zei Elisa 'vanwaar Gehazi?'

Toegevoegd na 4 minuten:
De rijke heette Naaman, het verhaal staat in de bijbel in het boek 2 koningen. Hoofdstuk 5.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het beyreffende gedeelte: "Gechazi ging Naäman achterna, en toen Naäman hem zag komen aanrennen, sprong hij van zijn wagen en snelde hem tegemoet. ‘Is alles in orde?’ vroeg hij. 22 ‘Ja,’ antwoordde Gechazi. ‘Alleen, mijn meester laat zeggen dat er zojuist twee jongemannen uit het bergland van Efraïm zijn aangekomen, leerlingen van de profetengemeenschap, en hij verzoekt u hun een talent zilver en twee stel kleren te geven.’ 23 ‘Met alle genoegen,’ antwoordde Naäman. ‘Neemt u toch twee talent.’ Hij stond erop dat Gechazi het geschenk zou aannemen en hij maakte twee pakketten, met in elk een talent zilver en een stel kleren, en gaf die aan twee van zijn knechten om ze voor Gechazi te dragen. 24 Toen ze bij de stadswal aankwamen, nam Gechazi de pakketten van hen over en stuurde hij hen weg. De geschenken verborg hij in huis. 25 Toen hij zich weer bij zijn meester meldde, vroeg Elisa: ‘Waar ben je geweest, Gechazi?’ ‘Ik? Nergens,’ antwoordde hij. 26 Toen zei Elisa: ‘Dacht je dat het me ontgaan was dat een zeker iemand van zijn wagen is gesprongen en jou tegemoet is gesneld? Is dit de manier om aan zilver te komen, aan kleren, olijfgaarden en wijngaarden, en aan vee en slaven en slavinnen?"

Toegevoegd na 15 uur:
Het betekent dus: waar kom je vandaan. Het gebruik van 'Gehazi' als aanspreekvorm heb ik hierboven uitgelegd. Het is dus een uitdrukking.

Toegevoegd na 15 uur:
Het betekent dus: waar kom je vandaan. Het gebruik van 'Gehazi' als aanspreekvorm heb ik hierboven uitgelegd. Het is dus een uitdrukking.

Toegevoegd na 15 uur:
Het betekent dus: waar kom je vandaan. Het gebruik van 'Gehazi' als aanspreekvorm heb ik hierboven uitgelegd. Het is dus een uitdrukking.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt! + van mij.
Mijn meester van de vijfde klas zei het altijd als iemand te laat kwam :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
- Vanwege geen antwoord op de vraag, je herhaalt nameljk wat er geschreven staat. Je legt daarmee niet uit wat het betekent. Ik weet nu nog steeds niet wat 'vanwaar Gehazi' betekent. Grote kans ook dat de vrager de rest van de tekst ook gelezen heeft, je leest die twee woorden niet ergens anders over het algemeen. Mogelijk antwoorden op de vraag zijn Het betekent:
-Waar kom je vandaan Gehazi?
-Waarom nou specifiek Gehazi?
-Waarom deed je dat nou Gehazi?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt gelijk mr tomaat. Bedankt voor je aanvulling. Tegelijk denk ik ook dat mijn verhaal wel de betekenis weergeeft. Haivon: mijn docenten zeiden het ook vaak
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met je toevoeging weet ik het nog niet. Waarom geef je niet gewoon antwoord op de vraag? Je kan ook de hele bijbel quoten, zo komen we er niet. De context vergroten zodat iemand tot een conclusie kan komen is niet hetzelfde als een antwoord geven. Tegelijk denk ik ook dat mijn verhaal wel de betekenis weergeeft. Dat maakt niet uit, zo werkt gv gewoonweg niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk naar de eerste regel van het antwoord van Amadea, zo dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je punt is duidelijk
"Vanwaar Gehazi?" betekent: Waar kom je vandaan, Gehazi? Hij liegt daarop als antwoord dat hij niet weg is geweest. Want in werkelijkheid had hij cadeaus in ontvangst genomen die bedoeld waren als beloning voor wat een ander gedaan had. Het was dus feitelijk diefstal. Daarop werd hij gestraft met een ziekte.

Met deze vraag wordt aan een persoon de gelegenheid gegeven om een situatie (waarvan bij de vraagsteller bekend is dat die niet pluis is) eerlijk te verklaren. Je krijgt de gelegenheid om de fout te herstellen. Aan jou de keuze om dat wel of niet te doen. En om de consequentie daarvan te dragen.
Amadea