Waar komt het Oost/West Brabantse dialect woord "Houdoe" vandaan?

Kan dit woord oorspronkelijk uit een scandinavisch land afkomstig zijn

Toegevoegd na 1 minuut:
Of komt woord alleen in Brabant voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
6.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ evele : gisteren dacht ik dit, echt waar ! + goeie vraag @javaansezwaren : ook voor jou een + had 'm al gegeven

Het beste antwoord

Dit is een verbastering van "hou je goed"→hou de goe
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ItisILeClerc
11 jaar geleden
dat zou verklaren waarom het vaak vragenderwijs wordt gezegd: houdoe, hè?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik had het niet mooier kunnen completeren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Houdoe
puur ter info
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gisteren dacht ik dit, echt ! goeie vraag +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is me weer heel wat duidelijk geworden.

Andere antwoorden (2)

Over de etymologie van houdoe doen de wildste verhalen de ronde, terwijl het woord toch eenvoudig te verklaren is. Het betekent gewoon ‘hou je’, en is ongetwijfeld het restant van een eertijds langere formule. Zoiets als ‘hou je maar taai’ of ‘hou je goed’.
Van oorsprong komt houdoe uit Belgisch Limburg, maar daar komt het niet meer voor. Zij zijn overgestapt op 'haddich'. De Brabanders hebben zich het houdoe zodanig toegeëigend dat het zelfs is uitgeroepen tot het mooiste Brabantse woord.
In Gelderland-Zuid wordt het tegenwoordig ook op grote schaal gebruikt.
Amadea
11 jaar geleden
van de zinslag ( be)houdoe
oftewel behoud jezelf (jezelf behoeden)
behoudoe eige kul ofwel behoud jezelf (bescherm jezelf behoed jezelf !)