Is het nou 'de' nummer 1 van de wereld of 'het' nummer 1 van de wereld?

Ik nam vandaag een Vlaamse krant door, en mijn oog viel op de bewoording: 'het' nummer 1 van de wereld. Hoewel ik weet dat het woord 'nummer' onzijdig is en dus als lidwoord 'het' heeft, zegt mijn gevoel dat het in deze context - 'de' nummer 1 van de wereld dient te zijn. Welke van de twee is juist en waarom?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik voeg hieronder een scan van het specifieke krantenartikel er nog aan toe.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
6.8K

Het beste antwoord

"Het nummer 1" betekent dat je verwijst naar een nummer. 1 is een specifiëring van nummer: "het nummer is 1". "Het nummer" is dan correct, net als je kunt zeggen 'het nummer 4' in een zin als 'voor de loterij koos hij het nummer 4'

Bij "de nummer 1" verwijs je niet naar het woord nummer, noch naar de 1, maar naar de woordgroep "nummer 1"; "de" persoon of zaak waarnaar verwezen wordt. ("Zijn pudding is de absolute nummer 1 in Brussel.") "De nummer 1 is Kim Clijsters", maar niet: "de nummer is 1".

"De nummer" kan dus NOOIT in de zin van 'hij koos voor de loterij de nummer 4'; "de nummer x" (waarbij u "x" vervangt door een getal naar keuze) daarentegen wel, zoals Hij is de nummer 6 van de wereld.

Het moet in dit geval dus het woord 'de' zijn, want hij is 'De nummer 1 van de wereld'

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens schijnt 'het nummer 1 van de wereld' een heel normale aanduiding te zijn in het Vlaams.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+, interessante bron

Andere antwoorden (2)

Het is dé nummer een. Je kunt alleen 't lidwoord het gebruiken als je zegt 'het eerste nummer'. Er moet nog een andere term na die formulering in de Vlaamse krant gebruikt zijn die het onjuiste lidwoord kan verklaren. Zoals je zelf al schrijft is nummer onzijdig en als je het over één hebt dan is het de één.

Toegevoegd na 1 uur:
Het artikel toont dus wel taalfouten. Op Belgische sites wordt het correct geschreven. Zie bijvoorbeeld http://mobile.hln.be/article/carrousel//1451687/ROLAND-GARROS-LIVE-Nadal-meteen-door-service-Djokovic.html :
De nummer één pakt nu ook zijn zevende game op rij.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor je bijdrage. Best wel verwarrend als het zo door elkaar heen wordt gebruikt.
Nee, het is DE nummer één.
Vanwege de verwijzing naar ''één" ('de 1).

Vergelijk het met: 'de grote drie van de one-manshows waren Sonneveld, Kan en Hermans'.
Computoon