Waarom noemen de Fransen een vleermuis een "kale muis" ?

Une chauve-souris ... Waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja veel haar hebben ze niet ! En ja waar om vleermuizen .vlieg muizen ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een raar woord hebben die Fransen: chauve-souris, kale muis. De vleermuis is niet kaal. De vleermuis is ook geen muis, maar dat laat ik passeren, want in heel veel talen is het wél een muis. Ons woord ‘vleermuis’ gaat terug naar vleder, vleêr, en dat woord is etymologisch weer verbonden met ‘fladderen’. Dat komt overeen met wat Noren en Zweden zeggen: flaggermus, resp. fladdermus. Binnen de Scandinavische landen neemt, zoals vaak, Finland weer een aparte plaats in met bedurblaka. Dat blaka is in Engeland via ‘bakke’ tot ‘bat’ geëvolueerd. Dat woord ‘bat’ zou je kunnen vertalen als ‘fladderaar’. Waar die kale Fransen met hun domme chauve-souris aankomen, hebben de Duitsers, Nederlanders, Engelsen, en Scandinaviërs een heel toepasselijk woord: fladderende muis. Even terzijde: in het Oud-Zweeds heette de vleermuis ‘natbakka’, ofwel: nacht-fladderaar. En dat is de spijker op de kop. De vleermuis vliegt des avonds, na zonsondergang, en des nachts, in het pikkedonker. In het gewone Latijn heet de vleermuis verspertilio, en ook in dat woord valt de tijdsaanduiding (avond) meteen op. In het wetenschappelijke Latijn wordt over de vleermuis gesproken als: klasse der zoogdieren, orde der ‘chiroptera’ (en dit Latijn is eigenlijk Grieks, namelijk cheiro=hand en ptera=vleugel). De vleermuis behoort tot de ‘handvleugeligen’. Bronnen:
- http://www.cubra.nl/auteurs/norbertdevries/20090402vleermuis.htm

Het beste antwoord

Die naam stamt uit het Latijn, het beestje heette oorspronkelijk Cawa Sorix. Samengesteld uit cawa = uil en sorix = muis, letterlijk dus een uilmuis. Maar er is ook een Latijns woord calvus, wat kaal betekent. Het vermoeden is dat Cawa in het meervoud is verbasterd tot Calvas. Zo komt het dat de uilmuizen kale muizen zijn gaan heten.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

als je de vleugels wegdenkt, en er een vacht bijverzint zijn het net muizen!