Ik zag staan: Bij alle wederkerige ww heb je dat er 2x je of jij-je staat.. unquote. Dit zijn volgens mij wederkerende ww. ?

Een wederkerig ww wordt altijd gevolgd door elkaar. Kent iemand nog meer wederkerig werkwoorden ?

Toegevoegd na 10 minuten:
wederkerige werkwooden

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
2.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wederkerend_werkwoord
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leuke vraag (nu ik 'm snap, na het lezen van de reacties op onderstaande antwoorden). Als ik zo'n werkwoord tegenkom, zal ik het melden.

Het beste antwoord

We moeten beginnen met het verschil tussen wederkerig en wederkerende voornaamwoorden. Uit http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/898/ (hier kan je een langere toelichting vinden) citeer ik:

"Wederkerende voornaamwoorden zijn bijvoorbeeld me, ons en zich in zinnen als ik heb me gesneden, we vergissen ons, hij wast zich. Wederkerige voornaamwoorden zijn de woorden elkaar, elkander en mekaar. Wederkerige voornaamwoorden hebben - anders dan wederkerende - altijd een meervoudig antecedent en drukken een wederzijdse relatie uit."

In https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/wederkerend-werkwoord wordt verder het begrip 'wederkerend werkwoord' toegelicht waarbij ook nog het begrip 'verplicht wederkerend' naar voren komt (kan niet zonder wederkerend voornaamwoord zoals bv. 'ik vergis me', terwijl andere werkwoorden zowel wederkerend als niet-wederkerend gebruikt kunnen worden ('ik was me' vs. 'ik was Jan')).

Een 'wederkerig werkwoord' zou dan dus een werkwoord zijn dat wederkerig gebruikt wordt ('wij slaan elkaar'). Een 'verplicht wederkerig werkwoord' zal wel niet bestaan, omdat je praktisch altijd een wederkerige activiteit ook op een wederkerende manier kunt gebruiken ('wij slaan ons' klinkt vreemd natuurlijk, maar is grammaticaal gezien niet fout).

Toegevoegd na 21 minuten:
"omdat je praktisch altijd een wederkerige activiteit ook op een wederkerende manier kunt gebruiken" <--- dit is een onjuiste verwoording, in plaats van 'activiteit' had ik daar 'werkwoord' moeten schrijven. Daarmee bedoel ik dus niet dat de betekenis hetzelfde zou zijn, zoals het antwoord hieronder ook aangeeft.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De verschillen tussen wederkerende en wederkerige werkwoorden en voornaamwoorden ken ik. Daarom zag ik ook de fout in het gegeven antwoord. Mijn vraag is echter: kent iemand werkwoorden die alleen wederkerig zijn, dus alleen met een wederkerig voornaamwoord gebruikt kunnen worden. b.v. tutoyeren of ontlopen.
kierkegaard47
10 jaar geleden
Zoals ik in mijn eerste antwoord poogde aan te geven denk ik dus dat werkwoorden die je alleen maar wederkerig kunt gebruiken, niet bestaan. Je kunt immers wel zeggen 'Wij tutoyeren elkaar', maar je kunt evengoed zeggen 'Ik tutoyeer jou, waarmee je het dus niet-wederkerig gebruikt. Hetzelfde geldt voor 'ontlopen'. Ik zou zo gauw geen werkwoord kunnen bedenken waarbij het 'elkaar' _verplicht_ is en niet vervangen kan worden door iets anders. Wel zijn tutoyeren en onlopen werkwoorden waarbij een lijdend voorwerp 'hoort' , terwijl andere werkwoorden zonder kunnen (bv. 'de boom groeit''). Maar dan heb je het over het verschil tussen onovergankelijke en overgankelijke werkwoorden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat u gelijk hebt met de veronderstelling dat er geen werkwoord bestaat dat alleen wederkerig gebruikt kan worden. Ik heb de werkwoorden ontlopen en tutoyeren als voorbeelden gebruikt om mijn bedoeling iets te verduidelijken. Ik had een stille hoop dat er toch nog ergens een 'verplicht wederkerig werkwoord' verstopt zou zitten en mij later zou moeten schamen dat ik deze als taalkundige tot nu toe niet heb kunnen ontdekken.
Alsnog, hartelijk dank voor uw reacties.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vond het vervelend dat ik het niet gedaan had en lees nu dat het zelfs weken later nog kan. Vandaar, beter laat dan nooit.

Andere antwoorden (1)

Er is maar 1 wederkerig voornaamwoord: elkaar.
Er zijn wederkerende werkwoorden. Die hebben in de regel een wederkerend voornaamwoord bij zich. Voorbeelden: zich wassen, zich vergissen, zich bedenken, zich ergeren. ('Irriteren' is niet wederkerend, gaat vaak fout.)
Voorbeelden: ik vergis me, jij vergist je, hij vergist zich, wij vergissen ons, jullie vergissen jullie, zij vergissen zich.)
Gooi niet 'wederkerig' en 'wederkerend' door elkaar. "Zij wassen zich" betekent iets anders dan "zij wassen elkaar".
"Ik irriteer me aan jou" is niet correct. Dat moet zijn: "Jij irriteert me" (me is persoonlijk voornaamwoord) of "Ik erger me (me is wederkerend voornaamwoord) aan jou."
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord, vooral de toevoeging dat wederkerend en wederkerig twee verschillende dingen zijn. Ik zou graag nog het werkwoord beseffen willen toevoegen. Dit wordt vaak foutief wederkerend gebruikt. Dus 'Ik besef me' (fout) in plaats van 'ik besef' (correct)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@bierkaai, Bedankt voor de reactie, maar antwoord van Computoon was voor mij niet waardevol. Zie mijn reactie op antwoord van Kierkegaard47.
Computoon
10 jaar geleden
"Wederkerige werkwoorden" bestaan niet. Als ze wel zouden bestaan, zouden het werkwoorden zijn die alleen in combinatie met het woord 'elkaar' gebruikt zouden kunnen worden en die zijn er niet.
Computoon
10 jaar geleden
Wat betreft 'tutoyeren' en 'ontlopen': dat zijn gewone werkwoorden die in combinatie met een 'voorwerp' gebruikt worden. "Johan en Pieter verdedigen elkaar. " -> elkaar is lijdend voorwerp. (Net als 'mij' lijdend voorwewrp is bij Johan verdedigt mij). In de zin "Ze schreven elkaar een brief." is elkaar meewerkend voorwerp. Zoals ook 'mij' een meewerkend voorwerp is in de zin 'Ze schreef mij een brief'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, hier gaat het mij om. Zijn er werkwoorden die alleen in combinatie met het wederkerig voornaamwoord 'elkaar' gebruikt kunnen worden ? Heb er tot nog toe geen kunnen vinden, maar wie weet, straks komt er ineens eentje om de hoek kijken.