Wat betekent potentieel?

Liever in eigen woorden..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
5.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja, dat 'liever in eigen woorden' hebben we eigenlijk altijd van iedereen.
Rieneke1
14 jaar geleden
haha dat was het eerste wat ik ook dacht flipje! ;p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In eigen woorden? Bedoel je zonder bron te vermelden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee bedoel gewoon een ander woord voor potentieel.

Het beste antwoord

Mogelijk bruikbare kansen op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt.

Andere antwoorden (12)

in aanleg aanwezig.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als 'iets' of 'iemand' ergens kans op maakt is het een potentieel..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als we gehinderd worden in onze creativiteit en lekker jezelf zijn, worden we gehinderd in ons potentieel en mogelijkheden. We voelen ons dan vaak 'unfulfilled' en het wordt heel moeilijk om in het NU te verkeren en je werkelijk structureel happy te voelen. Denk eens aan al die mensen die werk verrichten waar eigenlijk hun hart niet ligt en langzaam maar zeker beginnen af te stompen of ten onder gaan aan een creatieve burnout. Werken is voor velen een noodzakelijk kwaad of middel geworden om geld te verdienen en niet meer een doel van passie, plezier of uitdaging op zich. Dat is jammer want zoals Coupernicus al zei de eerste dag dat je werk je passie is geworden is de laatste dag dat je hebt gewerkt.

Natuurlijk is het niet makkelijk om uit te vinden waar ons hart en passie dan wel liggen en als we onze passie dan wel vinden wat we daarmee kunnen gaan doen. Bovendien als we dan ontdekken wat we diep in ons hart willen gaan doen, durven we dan ook de stap te maken? De maatschappij en ons eigen ego doen er alles aan om dit proces voor ons zo moeilijk mogelijk te maken. Een vriendin van ons is juriste en heeft het na 3 jaar werken in een praktijk helemaal gehad in de advocatuur. Haar hart ligt bij koken en met mensen omgaan. Niet zo gek dus dat ze niets liever zou willen dan haar eigen restaurantje te beginnen. Maaaaaaaar ja ?!?!?! Ze is net 30, heeft een goed inkomen en ze heeft niet voor niets jarenlang gestudeerd en ervaring opgedaan in de advocatuur. Durf ik wel de stap te maken, wat kan er wel allemaal niet misgaan, wat denkt iedereen wel niet, hoor ik op mijn 30e niet de belangrijkste beslissingen allang genomen te hebben en gooi ik niet mijn opleiding, ervaring ofwel het verleden weg? Allemaal redenen die ons ego bedenkt om te voorkomen dat we echt onze kern en onze ware bestemming bereiken. Sterker nog, het zijn vaak fictieve excuses, die we zelf bedenken en aanvoeren, om maar niet onzekerheid over ons zelf af te roepen. Natuurlijk moeten we niet ons gezond verstand overboord zetten en ons in onbezonnen acties storten of domme dingen gaan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koekje van eigen deeg, verdient van mij een +1!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, ha ... i get it. Ik dacht al, waarom schrijft Marleen hier nu dit hele verhaal neer?
Met de eerste twee antwoorden waren we eigenlijk al klaar geweest met "potentieel".
+1
Je hebt nu trouwens wel kans dat een volgende vraag is "Wat betekent hout snijden?"
"Hij wacht op een 'potentieel' slachtoffer"
"Hij wacht op een 'mogelijke' slachtoffer"

Potentieel betekent dus mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het dagelijkse taalgebruik meestal mogelijk, maar het kan ook aankomend of vermogen betekenen, afhankelijk van de context. De kern is eigenlijk 'macht'. Het spaanse woord 'poder' en het franse woord 'pouvoir', die kunnen, mogen of macht kunnen betekenen. Dat zie je dus ook terug in de nederlandse betekenis.

Toegevoegd na 1 minuut:
IK bedoel dus: poder en pouvoir zie je erin terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goede kans maken dat 't er ooit uit komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eventueel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft potentie tot..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In beginsel aanwezig,wat niet wil zeggen,dat het er ook uit komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het vermogen tot iets maar je hebt het nog niet tot ontwikkeling gebracht.Bvb: Je kan een andere taal leren, je hebt er de hersens voor maar je bent er nog niet aan begonnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
latent aanwezig