Wat is het verschil tussen achterdochtig en argwanend ?

Ik heb een discussie met iemand wat het verschil is . We komen daar niet uit. Misschien kan hier iemand daar duidelijkheid over geven ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
6.4K
Antoni
7 jaar geleden
Ik zou zeggen dat je langere tijd achterdochtig kan zijn, en maar kort argwanend.
erotisi
7 jaar geleden
Ze zijn in ieder geval beid wantrouwig....

Het beste antwoord

Als je achterdochtig bent heb je wantrouwen. Dan ga je er van te voren al vanuit dat iets niet in de haak is.
Ben je argwanend, dan ben je op je hoede. Dan ga je voorzichtig ermee om, maar laat het nog om het even of het wel of niet in de haak is.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je wel Amadea

Andere antwoorden (2)

Geen. Betekenen beide "wantrouwig".

Toegevoegd na 4 minuten:
Argwaan = vermoeden van iets kwaads, meestal met de gedachte dat het een ongegronde verdenking is. Syn. achterdocht, wantrouwen.
Achterdocht = argwaan, wantrouwen.

Met dank aan Van Dale.

Argwaan en achterdocht zijn dus synoniemen.
Computoon
7 jaar geleden
Woordenboek Van Dale geeft als verklaring van het woord "argwanend" "achterdochtig" of "wantrouwend". Voor "achterdochtig" wordt echter de verklaring "van nature wantrouwend" gegeven.

"Achterdochtig" is men dus langere tijd (mogelijk voor jaren), "argwanend" maar kort (soms maar enkele ogenblikken).
Antoni