Waarom verandert het bezittelijk voornaamwoord 'zijn' in 'hem' terwijl 'haar' gewoon 'haar' blijft?

Ik snap wel dat 'hem' niet goed klinkt, maar als je het logisch bekijkt dan zou je 'hem' moeten gebruiken in plaats van 'zijn'.

Voorbeeld:

Zij heeft een auto >>>Het is van 'haar' >>> het is 'haar' auto
Hij heeft een auto >>>Het is van 'hem' >>> het is 'zijn' auto (hier zou je dus ook 'hem' verwachten net als bij 'haar')

Zie ook hier bij de andere persoonlijke voornaamwoorden dat er min of meer enige consistentie en logica in zit:

Ik heb een auto>>>Het is van 'mij' >>> het is 'mijn' auto
Jij hebt een auto >>>Het is van 'jou' >>> het is 'jouw' auto
Kleine aanpassing. Juiste vraag moet zijn:
Waarom verandert het bezittelijk voornaamwoord 'hem' in 'zijn' terwijl 'haar' gewoon 'haar' blijft?

een maand geleden
in: Taal
tinus1969
een maand geleden
Taal is niet altijd logisch.
LeonardN
een maand geleden
Je stelt de verkeerde vraag. Het is eerder de uitzondering dat "haar" hetzelfde blijft. +ik-mij-mijn
+jij-jou-jouw
+hij-hem-zijn dus waarom
+zij-haar-haar
dan logisch? "Zie ook hier bij de andere persoonlijke voornaamwoorden dat er min of meer enige consistentie en logica in zit:" Die logica ontbreekt in mijn ogen eerder bij "zij haar haar"dat had dan toch iets moeten zijn als:
"zij-(zijj/zijw/zem/haa/haaw)*-haar".
"zij-zem-haar"
zou het meest overeenkomen met
"hij hem zijn"

Antwoorden (2)

Simpelweg omdat dat de termen zijn

hij>hem>zijn
zij>haar>haar

hem en haar hebben soms dezelfde functie en soms niet.

Het is hetzelfde als zeggen waarom is het:
hij loopt (1 man)
zij lopen (meerdere mannen)
zij loopt (1 vrouw)
zij lopen (meerdere vrouwen)
En je dan afvragen waarom meerdere mannen niet als "hij" wordt aangeduid.
een maand geleden
LeonardN
een maand geleden
En zo kan je nog tig voorbeelden vinden in de Nederlandse (en eigenlijk elke taal) waarin je woorden gebruikt die achteraf gezien beter een ander woord hadden kunnen zijn om verwarring te voorkomen of beter te passen in een regel(maat).
Vervoeg maar het werkwoord "zijn".
ik ben
jij bent
hij/zij/het is
wij zijn
en dan de verleden tijd met was/waren/geweest?!
Dat komt doordat in het geval van een vrouwelijk persoon voor bezittelijk voornaamwoord én voor lijdend voorwerp in het Nederlands dezelfde aanduiding wordt gebruikt.

Om het verschil duidelijk te maken pas ik nu de truc toe om van het bezittelijk voornaamwoord heur te maken. Dan krijg je bijvoorbeeld de zin: Vraag haar hoe zij heur haar zo goed in model heeft gekregen. In mannelijke vorm is dat dan: Vraag hem hoe hij zijn haar....

P.s. Auto is niet onzijdig maar mannelijk. Strikt genomen zou bij jouw voorbeeld daarom moeten staan: Zij heeft een auto. Hij is van haar.
Amadea
een maand geleden