is het wat is de uitgever of wie is de uitgever?

deze discussie is nu al een tijdje gaande.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Taal
3.9K

Antwoorden (3)

Wie is de uitgever. Dat is in feite niet moeilijk, omdat een uitgever een persoon (of een groep personen) is. Een persoon is altijd wie.
Toegevoegd op 17 november 2019 17:04: afbeelding
Plaatje bij antwoord
Amadea
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
Het antwoord van Amadea vind ik onbegrijpelijk..
Een uitgever is in verreweg de meeste gevallen een bedrijf.
Soms is het een enkele persoon die in z'n eentje de hele zaak runt.
Het antwoord op de vraag luidt: wie is de uitgever - ongeacht of het een bedrijf of die ene persoon is.
Het is allebei correct. Of het "Wat" moet zijn of "Wie" hangt af van de betekenis van het woord "uitgever" in de vraag.
Volgens het woordenboek "Van Dale" heeft "Uitgever" twee betekenissen:
1. Iemand die boeken e.d. laat drukken en op de markt brengt;
2. uitgeverij.
In de eerste betekenis is "uitgever" een persoon. En dan is het vragend voornaamwoord altijd "WIE".
In de tweede betekenis is "uitgever" geen persoon maar een bedrijf. En dan is het vragend voornaarwoord "WAT".
Dus wil je weten welke persoon het boek heeft uitgegeven vraag je "Wie is de uitgever?".
Maar wil je weten bij welk kantoor (uitgeverij) het boek is uitgegeven vraag je "Wat is de uitgever?".
4 jaar geleden
Amadea
4 jaar geleden
Het antwoord op "Wat is de uitgever?" kan nooit de naam van de uitgeverij zijn, maar alleen een omschrijving van wat voor kwaliteit de uitgever heeft. Bijvoorbeeld: vooraanstaand, of: verantwoordelijk voor dat soort titels, of: essentieel voor de meningsvorming.
SentWierda
4 jaar geleden
Het is altijd: wie is de uitgever.
Wat is de uitgever komt over als krom/halfbakken Nederlands.
De vraag is welk vragend voornaamwoord gebruikt moet worden.

Vragende voornaamwoord verwijzen altijd naar personen of dingen.

In Nederland hebben we er vier:
Wie? Wat? Welke? Wat voor een?

Indien met uitgever een persoon wordt bedoeld, gebruik je: Wie?
Indien met uitgever een bedrijf wordt bedoeld, gebruik je: Welke?
Wat? Is dus nooit goed.