Waarom betekent downtown "in het centrum", en uptown "buiten het centrum"?

Komt dat doordat in de VS de meeste steden in een dal liggen en het centrum dus lager gelegen is? Want in NL liggen juist de meeste steden op een verhoging, althans wel het marktplein en de kerk, vanwege het afwaterings/riool systeem in de middeleeuwen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6.1K

Het beste antwoord

Wikipedia zegt dat het waarschijnlijk uit New York komt, omdat de eerste nederzetting op Manhattan in het zuidelijkste puntje was en vanaf daar breidde de stad zich uit. Andere steden hebben die terminologie overgenomen, maar alleen in NYC heeft het die Noord-Zuid betekenis. Eigenlijk kun je niet eens van het centrum spreken, er is namelijk ook een Midtown dat geografisch was dichter bij het centrum zit.
gvrox
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sh*t, heb ik nou serieus zelf een vraag gesteld waarvan het antwoord op wikipedia staat?... *schaam*
Toch bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NY is trouwens helemaal tegek.
gvrox
12 jaar geleden
Ik gebruik wikipedia veel maar ik weet ook dat niet alles precies klopt (en hier houden ze ook zelf een slag om de arm), dus schaam je niet :) Ik heb een aantal jaar in NYC gewoond, dus ik ben het helemaal met je eens dat het te gek is !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ging ervan uit dat het met hoogte te maken had, maar het heeft te maken met noord/zuid. Weer wat geleerd! +10

Andere antwoorden (1)

Van oudsher klopt je veronderstelling. Centrum lag in het midden (in een dal) en daarom heen werden de huizen gebouwd.