"even af kloppen" wat betekent dit? En wanneer kan je dit.. (Gezegde?) toepassen?

Zie vraag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
14.8K

Antwoorden (3)

Ik ben gelukkig droog gebleven op de fiets. Dat kan je dan afkloppen. Omdat je misschien zo wel weer nat word.
Sommige mensen zeggen dat je moet afkloppen op echt hout. Ik ken iemand die een afklop blokje heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afkloppen op hout is een overblijfsel uit het bijgeloof. Je zegt bv morgen gaat er iets gebeuren. en dan meteen daarna "even afkloppen" dat was bedoeld om de kwade geesten/duivels op afstand te houden

Toegevoegd na 1 minuut:
oef ik heb het net omgedraaid dus: volgens wikipedia:

De Keltische of Germaanse oorsprong stamt af van het Kotouka-ritueel. De boom was voor hen de aardse belichaming van hun goden. Men geloofde dat bomen de woonplaats waren van vele goden. Druïden voltrokken bezweringen en rituelen bij de heilige bomen. Wanneer de Germanen door demonische krachten werden bedreigd met een bepaald ongeluk, moesten ze hout aanraken; het was immers goddelijk. Hout nam de boze geest op en zond hem de grond in.

Christelijk De christelijke oorsprong vindt men bij de kruisiging van Jezus. Als men overmoedig was geweest, dan moest men een houten kruis aanraken als herinnering aan de nederigheid waartoe Jezus opriep. Overmoedig zijn betekende niet alleen het noodlot tarten, het was tevens een zonde.
11 jaar geleden
Door deze vraag kwam ik erachter dat in België dan gezegd wordt: "Ik zal maar hout vasthouden". Dat hangt mogelijk samen met het Franse 'toucher du bois'.
Het wordt gedaan om te voorkómen dat iets gaat gebeuren, waarvan men net heeft gezegd dat het niet meer gebeurt.
Oorspronkelijk werd het gedaan om het kwaad te bezweren. Het hout van een eik, een wilg, een appelboom en nog een paar boomsoorten dat gebruikt kon worden als een soort mentale bliksemafleider, en dan moest het ook nog de boom zelf zijn - maar dat is vergeten.
Tegenwoordig zie je zelfs mensen die zeggen absoluut niet bijgelovig te zijn wel eens naar een stuk ongeverfd hout zoeken als er iets afgeklopt dient te worden. "Ik heb nog nooit in een ziekenhuis gelegen...".
Amadea