Wat is het verschil tussen een discussie en een evaluatie in een onderzoeksrapport?

Ik moet voor een onderzoeksverslag afsluiten met een discussie over het onderzoek en een evaluatie. Wat hoort er nou typisch in een discussie en wat in een evaluatie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
6.5K

Antwoorden (2)

Een evaluatie is een samenvatting van het verloop van het onderzoek. Je kijkt terug op hoe het gegaan is, en kunt daar eventuele verbeterpunten uit halen.
Een discussie is een argumentatie aan de hand van een stelling waar voor- en tegenstanders van zijn, die door zich te verdedigen proberen de ander over te halen om hun standpunt als het juiste te beschouwen.
Amadea
11 jaar geleden
In de conclusie en discussie worden de resultaten van het onderzoek in verband gebracht met de vraagstelling en worden de conclusies en verbanden gelegd.
De discussie zijn dus vooral de vragen en argumentaties voor en tegen tussen de onderzoekers.

De evaluatie vindt daarna plaats. Hier wordt het onderzoek geëvalueerd op product- en procesniveau. Er wordt dus gekeken naar de sterke- en zwakke punten van het onderzoek, de leerervaringen en eventuele zaken die verkeerd zijn gegaan en die in de toekomst beter moeten. Verder wordt een onderzoekslogboek bijgevoegd waarin de dagelijkse gebeurtenissen en besluiten staan.

Toegevoegd na 1 uur:
Tijdens het onderzoek komen de discussies los. " Dit kan niet ", "dit kan wel als we het zo doen", "nee, want dan gebeurt er het volgende...", "als we het nu eens zo doen?" enz. Er wordt uitgeprobeerd, onderzocht, gediscussieerd met die personen die ervoor of ertegen zijn en uiteindelijk is er dan de conclusie dat het onderzoek klaar is.

Na een onderzoek komt in de evaluatie naar voren, wat goed ging, wat beter kan en wat fout ging. Wat werd er geleerd en hoe kan je de gemaakte fouten voorkomen. Dit zijn dingen die in een evaluatie horen te worden vastgesteld.
amc
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
En dat komt van http://www.scriptie.nl/onderzoeksmanual/ vandaan...
amc
11 jaar geleden
plus.....nog wat aanvulling. (^-^).