Hoe noemen Belgen een stewardess ?

Omdat ze niet van Engelse woorden in hun Vlaamse taal houden ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2.6K

Het beste antwoord

Zover ik weet noemen ze dat 'een hostess' of ook wel een Airhostess.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb het nog even nagekeken in het Vlaams woordenboek. Daar heet het ook zo.

Toegevoegd na 11 minuten:
Bij hen is echter stewardess ook gangbaar. In de luchtvaart is overal het Engels gangbaar en het is ook verplicht dit te kunnen spreken. Dit geldt zeker voor het cabinepersoneel, zoals ze zichzelf ook noemen.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klinkt behoorlijk engels nog:P
amc
11 jaar geleden
Ja, vond ik ook daarom heb ik toch nog even gecheckt in het Vlaams woordenboek van mijn zoon. Die vind vreemde talen leuk en msn-t veel met Vlamingen. Vind hij 'grappig'. Toen ik het hem vroeg zei hij meteen ;"Hostess" maar zonder -h- uitspraak. (^0^).
Amadea
11 jaar geleden
Klinkt niet alleen, maar ís het ook. Je zou het dan een omschrijving moeten geven: gastvrouw in een vliegtuig.

Andere antwoorden (2)

stewardess:

Belgische stewardess aan het woord op belgische site

http://esther-stess.skynetblogs.be/opleiding/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HÔTESSES DE L'AIR zegt het Franstalige deel. Voor het Vlaamse deel heb ik geen typisch Vlaams benaming kunnen vinden,. Misschien is luchtmadammeke iets?