Weet iemand leuke oude worden?

ik bedoel woorden van de oude nederlandse taal

Toegevoegd na 4 minuten:
geef er ook maar een betekenis bij

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik ben idd aan het ouder worden en ik vind het niet zo leuk. Ohh,je bedoelt oude woorden! Wat dacht je van kwispedoor?

doelrak! vlegel!

Eet smakelijk: Dat het u goed moge bekomen..... Toegevoegd na 46 minuten: en...., niet te vergeten: Snotlap...

Nachtspiegel Po Blakertje Klein olielampje Goedendag slagwapenuit de middeleeuwen

Abstinent (zich onthoudende) Schoolarch (schoolbestuurder) Adnubileren (verduisteren) Begijn (non die geen gelofte heeft afgelegd) Toegevoegd na 3 minuten: Ook mooi: Mercantilist, iemand die de welvaart afhankelijk acht van de handel (economie) Toegevoegd na 5 minuten: Ook in onbruik geraakt: Bederfwerend (betekenis spreekt voor zich) Toegevoegd na 9 minuten: Eentje nog: Doorrukken (door iets heen marcheren...)

Stikkezak - lunchpakketje

Marskramer, man die kleine spulletjes, die hij in een kist op zijn rug draagt, langs de deur verkoopt. Wringer, apparaat met twee rollen waar je nat wasgoed tussen stopt en dan aan een slinger draait zodat het wasgoed tussen die rollen doorglijdt en het water eruit geperst wordt.

kneuterig zijn lekker huiselijk met het oerhollandse gevoel.

Persoonlijk ben ik een ware queeste bezig om krachttermen zoals 'vileine onverlaat' en 'schalkse snaak' terug in het Nederlandsche taalgebruik te krijgen, ter vervanging van ***zak en ***lijer.

ajuin van node jolen Joost moei malkander snijder wagenman zwavelstokje vrijpostig duikelaar roodhond gemakhuisje

Bronnen:
http://www.fa.knaw.nl/fa/uitgaven/trefwoor...

Leuke vraag. Veel woorden in het Nederlands zijn leenwoorden en komen uit vreemde talen. Zoals het gaat met veel emigranten, houden die vast aan hun eigen taal en gewoontes en zullen ze er alles aan doen hun eigen taal te behouden, in tegenstelling tot de achterblijvers die het modern en hip vinden om woorden uit vreemde talen te importeren. Leuke voorbeelden van woorden uit het oud Nederlands en nieuwe woorden in het Nederlands, vind je in de Zuid Afrikaanse taal, zoals bijvoorbeeld plofstof voor dynamiet of janboel voor rommel. Verder oude woorden: doerak voor een naar persoon, kletskop een koekje met pinda's.

Bronnen:
http://mediatheek.thinkquest.nl/~jre0047/z...

Addergebroed Rapalje Nurks Vermadelijde Vlegel Bondebijter Schorem Schavuit (ik ben echt in de beledigingen :p ) Vilein Luilebol Slampamper Kwibus Loeredraaier Slagsteen Batalje Naar (met 2 a's) Pummel Rabauw Teisem Schoft Janhagel Croquette (hedendaagse kroket) Poing-a-tête (frans voor vuist op hoofd; pwoang atet) Flierefluiter Malheur Handewit Toegevoegd na 3 minuten: Pisang (ojee ik ben de pisang) Senang Pasja (tevreden uitbuitende, narcistische dictator)

"sloof"`=schort "pluisje"=etiketje in je trui apperentie=voortgang schoteldoek= theedoek

Ooft = eetbare vruchten

wambuis (blouse) camisool (hemd) directoire (onderbroek) alkoof (tussenkamertje) Lees de Camera Obscura eens van Hildebrand Of de klop op de deur van Ina Boudier Bakker Of Schoolidyllen van Top Naef. Zijn nog best leesbare boeken, waarin woorden voorkomen die nu in onbruik zijn geraakt, maar die je nog best kunt begrijpen. O ja, als het heel warm is, dan wordt er gezegd: de mussen vallen dood van het dak. In feite is dat een door de jaren vervormd gezegde: de mossen vallen van het dak. Vroeger groeide er mos op daken die half van riet en half met pannen waren bedekt. Door de hitte droogden die uit en vielen van het dak. Dus mossen is ook een oud woord.

Slampamper (luie nietsnut) schobbejak / schavuit / schoelje (schoft) Ajuin (ui) Zwavelstokje (lucifer) Gemakhuisje (w.c.) Flatuleren (winden laten :-) Kornuiten (vrienden) nooddruftig (arm)

Schobbejak! Schelm! Schavuit! Schorem, schorriemorrie! Belhamel! Lellebel! Sloerie!

Bronnen:
http://www.hilda-algra.nl/taaldoos/?p=60

Ik ken iemand (behalve van Agt dan) die ze nog gebruikt: bijkans vermaledijde astrant

Een spieke = een wasknijper

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100