Weet iemand leuke oude worden?

ik bedoel woorden van de oude nederlandse taal

Toegevoegd na 4 minuten:
geef er ook maar een betekenis bij

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.3K

Antwoorden (19)

Ik ben idd aan het ouder worden en ik vind het niet zo leuk.
Ohh,je bedoelt oude woorden! Wat dacht je van kwispedoor?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kwispedoor klinkt leuk! Wat betekent t?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroegerwerd er door mannen veel gepruimd. Dat kauwen op pruimtabak wekte nogal veel(bruin) speeksel op en dat moest men kwijt! Daarvoor was en een bak(ik dacht met zaagsel er in) waarin men dan spoog,soms over een afstand van enkele meters. Die bak heet dus kwispedoor. Al met al geen smakelijk idee.
doelrak!
vlegel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eet smakelijk:
Dat het u goed moge bekomen.....

Toegevoegd na 46 minuten:
en...., niet te vergeten: Snotlap...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nachtspiegel
Po

Blakertje
Klein olielampje

Goedendag
slagwapenuit de middeleeuwen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Abstinent (zich onthoudende)
Schoolarch (schoolbestuurder)
Adnubileren (verduisteren)
Begijn (non die geen gelofte heeft afgelegd)

Toegevoegd na 3 minuten:
Ook mooi: Mercantilist, iemand die de welvaart afhankelijk acht van de handel (economie)

Toegevoegd na 5 minuten:
Ook in onbruik geraakt: Bederfwerend (betekenis spreekt voor zich)

Toegevoegd na 9 minuten:
Eentje nog: Doorrukken (door iets heen marcheren...)
rose
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben blij dat je bij 'Doorrukken' de betekenis ook vermeld hebt :) +1
Stikkezak - lunchpakketje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marskramer, man die kleine spulletjes, die hij in een kist op zijn rug draagt, langs de deur verkoopt.
Wringer, apparaat met twee rollen waar je nat wasgoed tussen stopt en dan aan een slinger draait zodat het wasgoed tussen die rollen doorglijdt en het water eruit geperst wordt.
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
De wringer is niet verouderd. Ik gebruik hem nog minimaal één keer per week, tijdens de zomertijd vaker.
zondag
14 jaar geleden
Ja, is best een goed huishoudelijk apparaat. Maar waar koop je vandaag de dag nog een wringer?
Cryofiel
14 jaar geleden
Geen idee. Wij hebben er een aantal hangen aan het botenhuis van de roeivereniging. Heel geschikt om de dweilen droog te maken waarmee we de boten poetsen en afdrogen.
zondag
14 jaar geleden
Juist. Behalve misschien 2dehands weet ik geen plaats waar je zo'n ding nog op de kop kan tikken. Jonge mensen weten misschien niet wat een wringer is en daarom noemde ik het woord. Het was inderdaad een handig ding en is het voor jullie dweilen dus nog steeds. Dat is mooi.
kneuterig zijn lekker huiselijk met het oerhollandse gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk ben ik een ware queeste bezig om krachttermen zoals 'vileine onverlaat' en 'schalkse snaak' terug in het Nederlandsche taalgebruik te krijgen, ter vervanging van ***zak en ***lijer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jan Hagel, rapalje dat is het.
ajuin
van node
jolen
Joost
moei
malkander
snijder
wagenman
zwavelstokje
vrijpostig
duikelaar
roodhond
gemakhuisje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ajuin is ui in het Vlaams, maar ik vraag me af of het ook een (oud) Nederlands woord is. (Het staat wel in het groene boekje overigens).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ajuin werd ook in nederland gebruikt vooral in het zuiden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ui_(plant)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, weer wat geleerd, dankjewel.
Leuke vraag. Veel woorden in het Nederlands zijn leenwoorden en komen uit vreemde talen. Zoals het gaat met veel emigranten, houden die vast aan hun eigen taal en gewoontes en zullen ze er alles aan doen hun eigen taal te behouden, in tegenstelling tot de achterblijvers die het modern en hip vinden om woorden uit vreemde talen te importeren. Leuke voorbeelden van woorden uit het oud Nederlands en nieuwe woorden in het Nederlands, vind je in de Zuid Afrikaanse taal, zoals bijvoorbeeld plofstof voor dynamiet of janboel voor rommel. Verder oude woorden: doerak voor een naar persoon, kletskop een koekje met pinda's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Addergebroed
Rapalje
Nurks
Vermadelijde
Vlegel
Bondebijter
Schorem
Schavuit
(ik ben echt in de beledigingen :p )
Vilein
Luilebol
Slampamper
Kwibus
Loeredraaier
Slagsteen
Batalje
Naar (met 2 a's)
Pummel
Rabauw
Teisem
Schoft
Janhagel
Croquette (hedendaagse kroket)
Poing-a-tête (frans voor vuist op hoofd; pwoang atet)
Flierefluiter
Malheur
Handewit

Toegevoegd na 3 minuten:
Pisang (ojee ik ben de pisang)
Senang Pasja (tevreden uitbuitende, narcistische dictator)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"sloof"`=schort
"pluisje"=etiketje in je trui
apperentie=voortgang
schoteldoek= theedoek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooft = eetbare vruchten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wambuis (blouse)
camisool (hemd)
directoire (onderbroek)
alkoof (tussenkamertje)

Lees de Camera Obscura eens van Hildebrand
Of de klop op de deur van Ina Boudier Bakker
Of Schoolidyllen van Top Naef.
Zijn nog best leesbare boeken, waarin woorden voorkomen die nu in onbruik zijn geraakt, maar die je nog best kunt begrijpen.

O ja, als het heel warm is, dan wordt er gezegd:
de mussen vallen dood van het dak.
In feite is dat een door de jaren vervormd gezegde:
de mossen vallen van het dak. Vroeger groeide er mos op daken die half van riet en half met pannen waren bedekt.
Door de hitte droogden die uit en vielen van het dak.

Dus mossen is ook een oud woord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slampamper (luie nietsnut)
schobbejak / schavuit / schoelje (schoft)
Ajuin (ui)
Zwavelstokje (lucifer)
Gemakhuisje (w.c.)
Flatuleren (winden laten :-)
Kornuiten (vrienden)
nooddruftig (arm)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schobbejak!

Schelm!

Schavuit!

Schorem, schorriemorrie!

Belhamel!

Lellebel!

Sloerie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken iemand (behalve van Agt dan) die ze nog gebruikt:
bijkans
vermaledijde
astrant
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een spieke

=

een wasknijper