Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie weet hoe dit rijmpje of liedje verder gaat?

Mijn opa droeg vroeger vaak een versje voor dat begon met de regels "er was eens een smid, hitterdefit. En die smid had een kat, hatterdefat." Met googelen kom ik niet verder als die eerste twee regels, dus misschien dat iemand hier me verder kan helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
Tomasso
3 maanden geleden
13 jaar geleden poste iemand dit, mij houdt het ook al jaren bezig, dit is wat ik ongeveer weet, mocht je het ooit nog lezen :-) Er was eens een smid
En die smid had een kat
Die kat had een poot
En die poot was uit 't gelid
Toen zette de smid
De poot
Weer in 't gelid. Daarna vertel je het verhaaltje nog een keer, maar dan zo snel mogelijk met overal hitterdefit, hatterdefat of hooterdefoot er achter: Er was eens een smid hitterdefit
En die smid had een kat hatterdefat
Die kat hatterdefat
Die had een poot hooterdefoot
En die poot hooterdefoot
Was uit 't gelid hitterdefit
Toen zette de smid hitterdefit De poot hooterdefoot
Weer in 't gelid hitterdefit. Vooralsnog nergens te vinden op internet, dus ik hoop dat ik hiermee de goede versie heb geplaatst, dit is wat ik er van weet.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Er blijken diverse varianten op te bestaan. Het is een tongbreker, die in de diverse windstreken weer anders was. Deze Brabantse versie vond ik compleet:

De smid, hitter de fit,
Had een kat, hatter de fat;
En die kat, hatter de fat,
Heure poot, hooter de foot,
Was uit 't gelid, hitter de fit;
Nu moest de smid, hitter de fit,
De kat, hatter de fat,
Heuren poot, hooter de foot,
Weer zetten in 't lid, hitter de fit.

Toegevoegd na 22 minuten:
Een andere gevonden die dichter bij die van jouw grootvader in de buurt komt:

Daar was een smid - attivit
Die had een kat - attivat
En die kat - attivat
Brak haar poot - attivoot;
Toen kwam de smid - attivit
En zette de poot - attivoot
Van de kat - attivat
In 't gelid - attivit.
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

13 jaar geleden poste je dit, mij houdt het ook al jaren bezig, dit is wat ik ongeveer weet, mocht je het ooit nog lezen :-)

Er was eens een smid
Die smid had een kat
Die kat had een poot
Die poot was uit 't gelid
Toen zette de smid
Die poot
Weer in 't gelid.

Daarna vertel je het verhaaltje nog een keer, maar dan zo snel mogelijk met overal hitterdefit, hatterdefat of hooterdefat er achter:

Er was eens een smid hitterdefit,
En die smid had een kat hatterdefat,
Die kat hatterdefat die had een poot hooterdefoot
En die poot hooterdefoot was uit 't gelid hitterdefit
Toen zette de smid hitterdefit, de poot hooterdefoot, weer in 't gelid hitterdefit.

Vooralsnog nergens te vinden op internet, dus ik hoop dat ik hiermee de goede versie heb geplaatst, dit is wat ik er van weet.
(Lees meer...)
3 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing