Hoe kan het zijn dat de Franken (Frankrijk) als een Germaans volk word gezien terwijl ze een Romaanse taal spreken?

Naar mijn weten worden tegenwoordig volkeren niet meer om raciale/uiterlijke kenmerken ingedeeld bij een (sub)-ras, maar om taalkundige redenen. Ook al zou het nog wel om uiterlijke/raciale kenmerken gaan, zien de Fransen er ook niet bepaald 'typisch Germaans' uit. Hoe zit dit nou?

Toegevoegd na 5 minuten:
En nee, ik ben geen racist/neo-nazi/provocateur en ik bedoel het niet discriminerend. Ik vraag het me gewoon af en ik vind het interessant. Ik moet dit er perse bij vermelden omdat veel mensen zich gelijk opwinden als het om vragen gaat wat met rassen te maken heeft.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4.7K

Het beste antwoord

Er bestaan geen verschillende ' rassen' mensen.
Waar je mensen op uiterlijk en zelfs qua skelet nog kunt indelen / herkennen als n groepen, is dat op basis van DNA onmogelijk.

De precieze samenstelling van de Europese bevolking is trouwens ook puur gissen en hier en daar nogal arbitrair. Wat hier van origine geleefd heeft is al moeilijk te achterhalen, maar wat er met de grote volksverhuizingen in de eerste helft van het vorige millennium allemaal door elkaar gegooid is, is met geen mogelijkheid meer te achterhalen.

Alle Europese volkeren stammen dus min of meer af van alle volkeren die hier van origine leefden, maar dan gemengd met ongeveer 2000 jaar alle denkbare invloeden van over de hele wereld.
De taalkundige indeling brengt inderdaad weer andere verbanden aan het licht, die soms volledig in tegenspraak blijken met het uiterlijk, waarmee maar weer eenvoudig vast te stellen is dat je je ogen niet moet vertrouwen als het gaat om mensen in hokjes verdelen. Soms begrijpen we hoe dat gekomen is, soms ook helemaal niet.

Een mooi niet-Europees voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld de Lemba ; een genetisch vrijwel geheel Afrikaans volk, dat duidelijk Afrikaanse talen spreekt, maar een oude vorm van het Jodendom aanhangt. Tradities, cultuur en overlevering houden het beduidend langer vol dan genen en moedertaal ; die verdwijnen in no time als ze verdund worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Dat is trouwens een heel aardige geschiedenis van de Lemba en andere "joodse" volken in Afrika. Die zijn min of meer joods "gemaakt" in de 19e en vroeg 20e eeuw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou de Lemba gaat meen ik al heel wat langer terug, (historisch en geografisch) al blijkt het geen' verloren stam van Israel' te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben wel weer benieuwd naar de reden voor de min.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij een + en beste antwoord!

Andere antwoorden (4)

Wat we Fransen noemen is ontstaan uit een mix van Germanen, Kelten en Romeinen.
Een deel van de Franken en Kelten waren geromaniseerd, dwz. ze spraken een van het Latijn afgeleide taal.

Bij mijn weten gelden de Fransen als geheel dan ook niet als gemaans volk, voor zover dat al een wetenschappelijke indeling is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juistem ; voor zover dat al een wetenschappelijke indeling is.
Fransen zijn ontstaan uit een mix van Germanen, Kelten en Romeinen. Het is een ander volk

Gr iemand
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Franken hadden van oorsprong ook een Germaanse taal. Pas later is onder invloed van de Romeinen is een deel van de Franken een Romaanse taal gaan speken met Germaanse invloeden (geëvolueerd tot Frans).

Je moet ook niet denken dat alle Franken Frans geworden zijn zaten ook in wat nu Nederland, België, en Duitsland is. Bovendien zijn er ook andere volkeren naar Frankrijk gegaan, bijvoorbeeld de vikingen die Normandië gesticht hebben.
De hele geschiedenis is vrij complex.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men gaat ervan uit dat de Franken oorspronkelijk zijn ontstaan als een soort verbond tussen diverse Germaanse stammen.
De cultuur, taal en gebruiken van de Franken waren vrijwel gelijk aan die van verwante west-Germaanse volken. Er wordt aangenomen dat hun oorspronkelijke stamgebied in het huidige Pommeren (Noordoost-Duitsland) of op de Deense eilanden gelegen was.

De ontwikkeling van de talen is niet altijd duidelijk te maken ten opzicht van de ingewikkelde en uitgebreide migratie van de oude volkeren.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Franken_(volk)