Welke uitdrukkingen worden vaak gebruikt wanneer we eigenlijk niet durven te zeggen wat we zouden willen zeggen?

Zojuist hoor ik bij een klusprogramma nu al voor zoveelste keer "Dit is niet helemaal naar mijn smaak". Eigenlijk bedoelt de dame in kwestie dat de zaken die ze in het huis aantreft gewoon vreselijk zijn (en dat die zaken allemaal gesloopt gaan worden als ze het huis koopt).

Zijn er meer van dit soort uitdrukkingen en waarom zeggen we in die gevallen gewoon niet wat we bedoelen? Dus licht toe waarom bij je eigen voorbeeld die uitdrukking wordt gebruikt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.5K

Het beste antwoord

Daar ben ik niet blij mee.
Ik wordt hier niet vrolijk van (volgens mij uitgevonden door de Smaakpolitie)
Maar die zijn beide natuurlijk vrij direct. En ze dienen om inderdaad je afkeuring te uiten zonder een ander meteen heel erg tegen de schenen te schoppen. Als iemand zegt : het is mijn smaak niet' weet je ook wel dat ze het lelijk vind, maar dat komt toch anders over dan : wat een walgelijke, wanstaltige, potsierlijke jurk/inrichting/outfit.

En in de praktijk moet je op je hoede zijn voor complimenten die eindigen met een MAAR....en dan de rest. Eerst proberen af te zwakken voor je met je echte kritiek komt. In de praktijk overigens werkt dat volkomen averechts en kun je beter je mond houden.

'Let niet op de rommel' - dan weet je zéker dat ze hem zien.
'Doe geen moeite hoor'- dan weet je zeker dat ze dus wel heel veel moeite gaan doen.
'Voor mij hoeft je niks mee te nemen hoor' - waardoor je zeker op zoek gaat naar een goed kado.

Mensen zeggen niet altijd precies wat ze bedoelen. Maar de bedoeling wordt meestal wel duidelijk ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede voorbeelden, 10 punten!

Andere antwoorden (16)

Jan Peter Balkenende: 'Nou....dat zie ik toch anders.....'
Ook een die je vaak hoort: 'Wat vind je er zelf van?'

Toegevoegd na 28 minuten:
'Wat een ongeloofelijk .........lief kindje....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Het ziet er origineel uit" voor "het lijkt eigenlijk nergens op". Bv voor zelfgemaakte kleding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of: "Heel apart". Nou dan weet je het ook wel :)
"Daar zul je wel heel erg je best op gedaan hebben", als iemand iets zelf heeft gemaakt maar je vind het eigenlijk afschuwelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mannen weleens zeggen als excuus om een zware discussie (lees: ruzie) te voorkomen:
Nee hoor schat, die broek staat je perfect! (hij is alleen een maatje te klein)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle zinnen die beginnen met "Met alle respect, maar..."
Daarna volgen maar al te vaak bewoordingen die het tegendeel van dat respect uitdrukken.
Zonder deze vier woorden ervoor durft men het niet ronduit te zeggen.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel herkenbaar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met alle respect hoor maar doe es ff die LEUKE avatar...;-)
AWM
14 jaar geleden
Met alle recpect, maar had je dat niet op een normale manier kunnen vragen?
Zo goed? :-)
Het is niet helemaal mijn stijl,of, Ik zou het zelf niet kopen maar...................
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vind je? Dat vind ik eigenlijk alleen maar eerlijk.
Herman Finkers zegt: 't is een lief kind. Om maar niet te hoeven zeggen dat het een lelijk kind is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is jou keuze maar eigenlijk bedoelen ze: Ik had dit nooit zo gedaan..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Kijk beste Biertje, ik snap wel wat je bedoelt, maar ... ik vind het meestal niet een kwestie van 'niet durven', maar het is een manier om je reactie wat aardiger in te kleden."

Uit de antwoorden blijkt al dat deze reacties vaak geen spontaan gedane ontboeziemingen zijn, maar antwoorden op een vraag waar je niet onderuit komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor een dik meisje.

dat is een ''gezonde hollandse ''meid.

(nou zo gezond is ze dan volgens mij niet) ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt inderdaad wel vrolijk :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mij is in mijn "dikke" tijd eens door een goede vriendin gezegd, toen ze zag wat ik aanhad voor een "hot date" : "Je ziet er mooi uit, echt een rijzige gestalte....."
Toen tóch nog maar even omgekleed....
JOU staat het goed (met de nadruk op jou). Als iemand iets aanheeft wat je zelf noooooooooit zou kopen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het echt helemaal jouw stijl, is ook een tactische zet voor: ik vind het in ieder geval niet mooi!
En met deze draai eraan, lijkt het nog half een compliment, maar intussen......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik iets ontiegelijk vervelend vind, dan zeg ik sinds kort dat ik het "heel naar" vind,
terwijl ik dus eigenlijk @#$%&!* bedoel.

Want ook @#$%&!* drukt op zo'n moment nog steeds onvoldoende uit wat ik werkelijk voel.
'Heel naar' klinkt dan ineens té simpel, en valt daardoor veel meer op, en gelijk is duidelijk dat ik @#$%&!*-in-het-kwadraat bedoel.

Heeft in dit geval dus niets met durven te maken, maar met dat mijn taalgebruik er wat opgeruimder van is geworden. En krachtiger en lelijker termen zijn inmiddels al uitgewerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vriend van mij zegt aktijd "Heel interessant*. als hij iets afgrijselijk vindt.
14 jaar geleden
Als iemand mijn mening vraagt over een kledingstuk dat ik echt afschuwelijk vind, maak ik wel een opmerking over de kleur. "Die kleur staat je echt fantastisch." Of als het een afzichtelijke kleur is: "Dat is echt jouw model, zit als gegoten." En als het helemaal niks is "Apart hoor, waar heb je dat gekocht?"

Een goed opgevoed vriendje van mijn zoontje zei eens, toen hij bij ons (stamppot boerenkool) bleef eten "daar ben ik niet zo dol op". Vond ik wel knap, hij was toen pas 6 ofzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het staat JOU erg goed ( echt niet te geloven wat een afgrijselijk vest heb je aan)
dat is niet mijn ding ( ook zo 'n gruwelijke uitdrukking)

zo jij ziet er goed uit ( kortom wat ben je dik)

ik gebruik altijd ....... als je iets lekkers van een bepaald merk serveert

grr rrr