Is er een verschil tussen 1x keer zoveel en 2x zoveel.

Want ik hoor dat het allebei door elkaar gebruikt word.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
30.7K

Het beste antwoord

Ja, er is een verschil, maar 1x zoveel wordt soms ook gebruikt als 2x zoveel wordt bedoeld.

Iemand die zegt dat hij 1x keer zoveel heeft, maar bedoelt dat hij de dubbele hoeveelheid heeft van een ander of 2x zoveel dan hij eerder had, heeft waarschijnlijk het woord "extra" of "meer" er na niet uitgesproken. Als hij merkt dat de toehoorder/luisteraar hem toch wel begrijpt, doet hij dat een volgende keer misschien opnieuw. Waarschijnlijk is het zo ontstaan.

Net als de zin: "Waar ga je?" in plaats van "Waar ga je naartoe?". Of: "Ja, dat is ook." in plaats van "Ja, dat is ook zo."

Misschien is het een soort straattaal of jongerentaal.
Antoni
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

1 keer zoveel is precies hetzelfde en
2 keer zoveel is dubbel zoveel..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met beide wordt het dubbele bedoeld, alleen officieel zijn het wel verschillende dingen.
Is mij ook wel eens opgevallen en als ik er dan iets van zeg, kijken ze me niet begrijpend aan.
Het zit er waarschijnlijk te diep ingebakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb 2 knikkers, jij hebt er 1x zoveel (dus 4)
Ik heb 2 knikkers, jij hebt er 2x zoveel (dus 6)

Vanuit een theoretisch rekenkundig standpunt zou drie keer meer kunnen worden opgevat als vier keer zoveel: drie keer de genoemde hoeveelheid plus de genoemde hoeveelheid. De ene persoon zou dan bijvoorbeeld twintig knikkers hebben en de andere tachtig (20 + (3 x 20).

Toegevoegd op 14-06-2009 12:15:53
Correctie:

Eerste zin moet zijn (dus ook 2)
Tweede zin moet zijn (dus 4)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Sinds wanneer is 2x2 zes? Wil jij mijn salaris de volgende maand uitrekenen? Dan word ik slapend rijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pippi is onder GV bezoekers gesignaleerd.
(+1) als ik ze uit kon delen! :-)
Met een keer zoveel bedoelen mensen meestal nóg een keer zoveel, dus het dubbele, maar is volgens de regels van de logia (en wiskunde) fout.
'Zoveel' vertegenwoordigd een aantal of hoeveelheid, zeg x.
1 maal x is gewoon nog steeds 1x.
2 maal x is 2x , het dubbele.
Het is dus puur een taalkundige fout, maar als we die allemaal onder de loep moeten nemen, kunnen we wel aan de gang blijven denk ik.

Toegevoegd op 14-06-2009 12:11:52
Het zit hem vooral in de klemtoon trouwens die veel mensen niet meer op de goede plek leggen.
Twéé keer zoveel, of een: nóg een kéér zoveel. Dat laatste zou taalkundig juist zijn, maar wordt vooral in geschreven vorm absoluut verkeerd geinterpreteerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, bekijk het simpel
1x1 = 1
2x1 = 2

Dus 1x zoveel is gewoon precies hetzelfde, en 2x zoveel is het dubbele.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rekenkundig zou het een verschil zijn. 1 keer 5 snoepjes is nog steeds bij snoepjes (1x5), maar twee keer zoveel is 2x5 = 10.

Eigenlijk wil je ermee aangegeven dat je erbij optelt. Dus 1x5 + 1x5.

Als je 2 keer zo veel wilt krijgen moet je er in dit voorbeeld ook 1x5 bij optellen en kom je ook uit op 10.

Volgens mij leid dit alleen bij wiskundigen tot spraakverwarring. Ik denk dat in alle gevallen (1 keer zo veel, dubbel zoveel, 2 keer zo veel) gewoon 10 dropsnoepjes krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"zoveel" is het misleidende woord in deze materie.
Door dit woord te vermijden, wat waarschijnlijk praktisch onmogelijk is, zou je eventuele misverstanden kunnen voorkomen.
Bijvoorbeeld: iemand heeft 4 appels en jij 8. Dan zeg je dat jij tweemaal het aantal hebt dan dat van de ander. En dus hoef je niet niet 2 x zoveel te zeggen.
Aangezien wij toch meestal het accent op het vermenigvuldigingsgetal leggen (en dus zo automatisch gaan rekenen), zal het geen probleem hoeven te zijn. Je zegt in de praktijk ook nooit "1x zoveel", zoals je in je vraag naar voren brengt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij 1 x een briefje van € 100,= hebt dan is dat honderd euro. En wanneer jij 2 x een briefje van € 100,= hebt dan is dat twee honderd euro...

Deze tip om in geld te rekenen en/of rekenen uit te leggen van 'meester Pieter' zal ik nooit vergeten. Ook al is dat al weer 30 jaar geleden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hebben we het hier niet gewoon over de tafels van vermenigvuldiging?
Mijn juf op de lagere school zou ons ervoor wakker komen maken zo goed moesten wij die kennen!
Op de scholen van mijn kinderen werden ze ook geoefend.
Ik zou ze maar opzoeken in de bibliotheek of op internet.
Het gaat te ver om ze hier op te schrijven.