is het er hat mich of er hat mir?

Zeg je er hat mich... of er hat mir?

Weet jij het antwoord?

/2500

Er hat mich gehasst. Toegevoegd na 20 minuten: Mich is het lijdend voorwerp in deze zin. Onderwerp is 'hij'', (wie heeft gehaat) antw; 'er' is onderwerp. Lijdend voorwerp is "mich", (wat heeft hij gehaat )antw; 'mich',mij dus. Lijdend voorwerp is 4de naamval Onderwerp ik=1ste naamval=ich Meewerkend voorwerp (aan) mij= mir= 2de naamval Lijdend voorwerp mich=4de naamval. Toegevoegd na 23 minuten: Indien je zou zeggen ; hij heeft het (aan) mij gegeven en mij zou dus het meewerkend voorwerp (2de naamv) zijn, dan kan je schrijven; Er hat es mir gegeben.

hij heeft mij... ontleden: hij = onderwerp heeft = persoonsvorm, wie of wat heeft hij? mij! dus lijdend voorwerp, 4e naamval. rijtje: 1e: ich 2e: - 3e: mir 4e: mich dus mich! maar als je zegt: er hat .... einen Brief gegeben. dan is het mir, omdat hij AAN mij een brief gaf, dus meewerkend voorwerp, 3e naamval. mir. : er hat mir einen Brief gegeben. het ligt eraan wat erachter komt. succes ermee! Toegevoegd na 3 minuten: bij: wie of wat heeft hij.... moet natuurlijk nog een werkwoord staan, aangezien je gebruik maakt van het werkwoordelijk gezegde. wie of wat heeft hij......--> mij! 4e naamval, dus mich.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100