Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe weet je nou of je te maken hebt met een naamwoordelijk/werkwoordelijkgezegde, of gewoon met een persoonsvorm of lijdendvoorwerp?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Zinsontleding is moeilijker dan het lijkt.
De persoonsvorm; het belangrijkste werkwoord in een zin. Trucje: Neem het onderwerp en maak de vraag: wat doet ''onderwerp''?
Werkwoordelijk gezegde; alle werkwoorden in een zin.
Naamwoordelijk gezegde; veelal met zijn; hij is verdrietig, jullie zijn daar, etc. maar ook andere werkwoorden, handig is het ''model'':
onderwerp werkwoord naamwoord
ik doe iets
ik heb iets
ik ga
etc.
Als je ook iets bij het naamwoord in kunt vullen heb je te maken met het naamwoordelijkgezegde.
Lijdendvoorwerp; maak een vraag met het ww en het onderwerp.

Ik ben geen docent Nederlands ofzo, maar met deze trucjes heb ik toch altijd een ruime voldoende weten te halen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is een verschil in redekundig - en taalkundig ontleden van een zin.

Wordt er gevraagd om een zin taalkundig te ontleden, dan benoem je de woordsoorten. Hierbij worden de volgende woordsoorten onderscheiden;
werkwoorden, zelfstandige naamwoorden, bijvoeglijke naamwoorden, voornaamwoorden, bijwoorden, lidwoorden, telwoorden, voegwoorden, voorzetsels en
tussenwerpsels.

Voorbeeld; 'Jan gaf mijn collega vanmorgen een warme kop koffie'.

Taalkundig ontleed;
Jan=zelfst. nmw. gaf= werkw. mijn= bezittelijk vnw. collega=
zelfstandig nmw. vanmorgen= bijwoord. een= lidwoord. warme=bijvoeglijk nmw.
kop= zelfst.nmw. koffie= zelfst. nmw.

Redekundig ontleden betekent dat je de zin in zinsdelen gaat verdelen.
Bij zinsdelen moet je denken aan; persoonsvorm, onderwerp, werkw. gezegde, naamw. gezegde,
meewerkend voorwerp, lijdend voorw. bijwoordelijke bepaling en bijvoeglijke bepaling.

Redekundig ontleed;