Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie kent de benaming "zot", waarmee een gebied aangegeven word wat een soort moerasachtig, drassig bos is?

Vroeger als kind speelde ik vaak "in 't zot"
dit was een soort bos met veel water, vaak voelde je de grond onder je voeten bewegen alsof er een heel dik drijvend deken van bladeren op water dreef. dit afgewisseld met gebieden van vaste grond.

Dit is bv zo'n gebied.
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.133837,5.114619&spn=0.00409,0.013036&t=h&z=17

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (7)

ik ken die benaming niet
ik ken alleen zot in de betekenis van ben je gek/gestoord
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ach mijn min-naar{s] zijn weer online
Waarschijnlijk een plaatselijk gebruik. Of iets dat jullie als kinderen zo zijn gaan noemen. Wiki weet te melden dat het gek betekent. (En kont in het Koerdisch)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet het niet, omdat het waarschijnlijk (al genoemd door anderen) plaatselijk woordgebruik is.

Als je het echt wilt weten, dan raad ik je aan om op een mooie zondagmiddag, eens een uitgebreide wandeling te gaan maken. In een uurtje of 2 heb je de route Groenekan - Albert Schweitzerdreef - Karl Marxdreef - Westbroek afgelegd, en wie weet wie je daar tegenkomt.

Langs die dreven in Overvecht staan nog veel boerderijen; misschien lopen daar wel bewoners rond, en die zullen het vast wel weten.

Onderstaande link van de historische kring Maartensdijk kan ik je ook aanbevelen. Misschien vind je daar nog informatie, en je kunt natuurlijk je vraag daar ook per email stellen.
Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze schoonzoon en dochter wonen in Vinkeveen. Als ik bij hen in de achtertuin op en neer spring,heb je idd dat drijvende gevoel. Maar ik heb hen of één van de autochtone bewoners nog nooit het woord zot horen gebruiken in die betekenis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het 'Woordenboek van de Drentse dialecten' van Geert Hendrik Kocks komt de omschrijving "geluid maken van zot" voor en dat betekent pruttelen. Wat zot die wagen. Ook komt de term "zoz" er in voor. Dat staat voor nat, moerassig. Dat land is zo zoz.
Misschien is het 't Drentse woord voor wat in algemeen Nederlands "zompig" genoemd wordt.
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden
De zodden bij Tienhoven zijn mij bekend. "Zodden" is land dat drijft op water. Dat hoeft niet alleen in bosgebied te zijn.
In het natuurgebied dat ligt tussen Hollandsche Rading en Tienhoven-Breukelen wordt nieuw zoddengebied ontwikkeld. Zoddengebied groeit van onderen weer aan zodat het op den duur niet meer drijft. Dat wordt opnieuw ontwikkeld ten behoeve van de flora en fauna, die in dat gebied beschermd is.

Soms worden er rondleidingen gegeven door natuurbeheerders.
(Lees meer...)
Ivana
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Waar mag die min dan wel voor zijn? De juiste schrijfwijze voor het hier vermelde "zot" moet zod zijn.
ik ken wel het woord 'zut' of 'sut'. Dit gebruiken ze bij ons voor bv. modder of vieze drab.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding