Is de zin: "Een harde klap voor de boeg krijgen" correct?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wil de Echte minnaar zichzelf nu bekend maken en een fantastisch goed antwoord op deze vraag geven, zodat wij allemaal kunnen gaan plussen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas, de goede antwoorden zijn verwijderd, omdat ze 'dubbel' waren gegeven. Ik heb bezwaar aangetekend - en ik neem aan de rest ook - want het verschil tussen 'een schot voor de boeg geven' en 'iets (nog) voor de boeg hebben' lijkt me wel heel erg evident
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat RAAR nou toch weer! De andere antwoorden gooiden het inderdaad over een hele andere boeg!

Het beste antwoord

Als er een vliegtuig met een klap voor de bn een schip neerstort, dan krijg je " een klap voor de boeg" en in die context is de zin correct.
Indien je bedoelt of het spreekwoord zo luidt dan is het niet correct.

Je kunt iets voor de boeg hebben=nog werk te doen hebben, nog iets mee moeten maken.

Een schot voor de boeg=iets proberen en kijken hoever men ervan af is.

Toegevoegd na 1 minuut:
corr;'bn' moet zijn, boeg van een schip

Toegevoegd na 8 minuten:
Een schot voor de boeg krijgen is een soort aanzet van iets of een soort 'waarschuwingsschot' krijgen.
Iemand geeft een schot voor de boeg bijv. als diegene een uitspraak doet of vraagt als eerste aanzet om een discussie of gespek aan te zwengelen.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De zin is grammaticaal wel correct, maar dit is geen gezegde. Het gezegde luidt 'Een schot voor de boeg geven' en dat betekent dan dat je willekeurig wat zegt om een gesprek te beginnen, of dat je ergens naar raadt.

'Een harde klap krijgen' kan ook, maar dat betekent niets anders dan een harde klap krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De minnen zijn totaal onterecht. Plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De plussen zijn totaal onterecht ;-)
De zegswijze waar vraagsteller zich mee vergist, luidt 'iets (nog) voor de boeg hebben' ,wat in betekenis ongeveer 100 % verschilt met 'een schot voor de boeg geven'.
Geen drama, maar daarmee in de grond een onjuist antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel handig dat iedereen in het hoofd van de vraagsteller lijkt te kunnen kijken! Maar je zou goed eens gelijk kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mwah gewoon de tekst lezen denk ik.
Daaruit spreekt duidelijk de verwachting dat iets staat te gebeuren ; voor de boeg hebben dus.
Schot voor de boeg is meer gokken of raden of ergens een slag naar slaan - wellicht dat daar de verwarring begint ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan het ook niet uit de tekst lezen hoor Marleen.
Ik zou hetzelfde spreekwoord gebruiken als Stippel.
+ dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meen je dat ? Komt dat door het woordje 'krijgen' dan wellicht ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de combinatie van harde klap en boeg brengt mij op het schot voor de boeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, toch die klap / slag dus. Ik denk meteen aan iemand die een harde klap (fikse tegenvaller) te wachten staat of kan staan, of desnoods een flinke tik op de bakkes kan verwachten (Straattaal : pas maar op, er staat je nog een harde klap voor de boeg ! ) .Welke het is, zou vraagsteller moeten toelichten. Hoe interpreteer je een harde klap voor de boeg dan in combinatie met de wilde gok van het schot voor de boeg? Zoiets :
"Ik geef even een harde klap voor de boeg ?" en dan zegt de ontvanger van het idee : "Ik kreeg een hele harde klap voor de boeg ; daar kan ik wat mee" ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij zat het hem in de combi klap/schot die allebei een knalgeluid geven.
rose
12 jaar geleden
Bovendien is een schot voor de boeg van oorsprong een waarschuwingsschot dat het ene schip geeft aan het andere. En dan voor de boeg, zodat duidelijk is dat er geraakt kan worden, maar er nog geen schade ontstaat.