is het die flat of dat flat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
11.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rotterdammers zeggen 'het flat', zowel voor het hele gebouw als voor de woning.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Naar je vraag te oordelen denk ik dat je uit de regio Utrecht komt. Daar hebben ze niet alleen problemen met de "t" aan het einde van een woord, maar sukkelen ook met "die en dat" (dat wijk).

Het beste antwoord

Als je het gebouw waarin woningen zijn bedoelt, dan is het de flat en het flatgebouw. Dus je zegt die flat en dat flatgebouw.

Toegevoegd na 5 minuten:
Flat is namelijk mannelijk, en daarom hoort het lidwoord 'de' erbij. En bij 'de' hoort het betrekkelijk voornaamwoord 'die'. Bij 'het'-woorden gebruik je 'dat'.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En het is : waarin woningen zijn bedoeld
Amadea
8 jaar geleden
Nee, het is 'jij bedoelt'.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@gspendel, kan mij jouw vergissing wel voorstellen, de zin is een beetje krom, maar het is inderdaad:
als je het gebouw bedoelt, dat voor woningen is bedoeld.