Hoe moet je wetenschappelijk schrijven?

Ik ben momenteel aan een verslag bezig. De professor verwacht dat je zo neutraal mogelijk schrijft, in 3de persoon dus (Hij / Zij / Men / Het).

Het probleem is dat ik nu aan mijn laatste onderdeel bezig ben, namelijk de kritische reflectie. Hierin moet ik bespreken hoe het onderzoek voor mij persoonlijk is gegaan. Ik vraag me af hoe ik dit moet doen. Hoe kan ik mijn persoonlijke mening geven zonder woorden als 'ik' of 'mijn' te gebruiken?

Ik heb geprobeerd om de passieve vorm te gebruiken. Dit werkt soms wel, maar een hele tekst in het passief schrijven lijkt me niet zo aangenaam om te lezen.

Heeft iemand misschien enkele tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4K

Antwoorden (4)

In de kritische reflectie, het stuk over hoe het onderzoek voor jou persoonlijk is gegaan, kun je natuurlijk wél 'ik' gebruiken.

Geeft dat te veel contrast met de rest van je verslag, dan kun je aan jezelf refereren in de derde persoon: "Het viel de onderzoeker op dat er een relatie lijkt te zijn tussen het consumeren van bepaalde groenten en de zetmeelbron die de proefpersonen bij de maaltijd serveren. Alhoewel dit geen onderdeel uitmaakt van de onderzoeksvraag en het daarom te ver voert hier diep op in te gaan, wil zij hier wel melding van doen, als uitgangspunt voor eventueel vervolgonderzoek." Etc. etc.

Overigens: neutraal schrijven is niet hetzelfde als vaag schrijven. Vermijd daarom zoveel mogelijk de lijdende vorm en het vreselijke 'men'. De eerste vraag die je professor zal stellen als hij leest dat 'men graag spruitjes eet' (of wat men dan ook graag eet) of dat 'er minstens eens per week vis wordt gegeten' (of wat er dan ook wordt gegeten) is: *wie* eet graag spruitjes? *Wie* eet minstens eens per week vis?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een verschil tussen het onderzoek en jouw ervaring. De persoonlijke delen (reflectie, voorwoord, nawoord, ed. en zelfs vaak ook je inleiding) schrijf je doorgaans in de ik/wij vorm en het onderzoek deel (hypothese, onderzoek, resultaten, conclusies, samenvatting, ed.) in de algemene vorm.
Je kan geen algemene reflectie schrijven daar dit een persoonlijk iets is dat voor iedereen anders is. Het wetenschappelijke deel moet controleerbaar en herhaalbaar zijn voor iedereen en is daarom niet persoonlijk en hoor je daarom niet in de persoonlijke vorm te schrijven.

Je persoonlijke ervaringen zijn per definitie niet neutraal en kan je dus ook niet neutraal schrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bee tip die ik je kan geven is om wat wetenschappelijke artikelen te lezen. De discussie daarin geeft mooi weer hoe je kritisch kan zijn. Maar als het een eprsoonlijke mening moet zijn, dan kan het lastig worden.

De refleacie is normalitair een uiteenzetting van wat de dingen zijn die beter hadden gekunt, waar eventueel een vraagteken overblijft. 'Hoewel dit onderzoek een indicatie geeft van het belang van sneeuw op de warmteregulatie van de aarde, kon niet met zekerheid worden vastgesteld dat dit effect significant is. Een uitgebreid odnerzoek zal nodig zijn om dit zeker vast te stelen'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha Wizzie,
Je kunt ook eens het onderzoek als onderwerp nemen. Bijvoorbeeld: Het onderzoek was niet eenvoudig, omdat... Het bracht mij... Helemaal de ik-vorm vermijden hoeft echt niet. De tekst moet ook prettig leesbaar blijven.
Veel succes.
Cora