Zijn "tig" en "Hij heb dat gedaan" dialecten in Nederland ?

Ik vroeg me af wat de betekenis is van "tig" (tachTIG?) en "Hij heb dat gedaan" zoals Cruyf steeds zegt.

Zijn dat dialecten? Wij Belgen, vinden dit rare zinnen.

Wij belgen zeggen ook "Hij ziet graag naar mooie vrouwen", en dat vinden jullie blijkbaar ook raar. Jullie zeggen waarschijnlijk "Hij kijkt graag naar mooie vrouwen".

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.5K

Het beste antwoord

-tig betekent hier "tiental".In het Gotisch b.v. 20= twai tigjus, 30= threis tigjus, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dertig en tachtig zijn gewoon Nederlandse telwoorden.
De laatste tijd hoor je vaak alleen tig, ontstaan als afkorting denk ik.
Maar het staat nu wel in de Van Dale:
tig = onbep telw een (groot) aantal: ik heb het al ~ keer gezegd.

"Hij heb dat gedaan" is gewoon fout Nederlands.
Ik denk niet dat het tot een bepaald dialect behoort.
Het wordt terecht een rare zin gevonden.

Het voorbeeld wat jij noemt over wat Belgen zeggen, is duidelijk wel een voorbeeld van Vlaams dialect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk morgen naar de voor- en nabeschouwing van de wedstrijd van Nederland op het wk en één van die gasten gaat weeral de vervoeging van het werkwoord "hebben" verkeerd gebruiken. Let op mijn woorden... Het is echt een veelvoorkomende taalfout in Nederland. Wij belgen zeggen zoiets niet, omdat het niet "klinkt". Nederlanders storen zich er niet aan, althans een deel toch niet. Ik erger me daar soms wel aan, aan die foute vervoeging van "hebben"... Het valt zo hard op... Maar ik ben graag met taal bezig vandaar deze opmerking. Het is geen kritiek, gewoon een opmerking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent niet de enige. Het is een westers accent en de rest van Nederland spreekt niet zo. ;)
Het ergert veel mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tig keer gedaan staat voor vaak,dus tig = vaak.
"Hij heb dat gedaan "vind ik geen fatsoenlijk Nederlands , en er wordt echt niet door heel Nederland zo gepraat ,sterker nog ik ken helemaal niemand in mijn familie of vrienden kring die zo praat en die wonen verspreid door heel Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar "Hij ziet zijn lief graag" mag dan weer wel?
Heeft waarschijnlijk met grammatica te maken, ben er niet echt 100% thuis in. http://www.google.be/#hl=nl&source=hp&q=Hij+ziet+graag+&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&gs_upl=2784%2C832%2C9%2C3%2C92%2C140%2C7%2C2&fp=f30c017a737365d8
Hij bedoelt dat sommigen geen tachtug zeggen, maar tachTIG. Dat komt heel weinig voor in Nederland. Volgens mij zeggen kleine kinderen dat wel eens als ze rond de 3 zijn.

"Hij heb dat gedaan" Is een accent. het wordt erg veel gezegd in Noord of Zuid Holland. Ik zie het heel veel op tv of bij mensen daar vandaan. Het is een accent, zoals ze daar ook wel zeggen "Ik hebt dat gedaan".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom een minnetje? Hij legt het toch goed uit?
Doordat ik in Amsterdam ben geboren en getogen, net als Johan Cruijff, kan ik met zekerheid vertellen dat het Amsterdams is om te zeggen "Hij heb dat gedaan". Amsterdams is het stadsdialect dat gesproken wordt door de autochtone 'volksklasse' van Amsterdam.
In de plaats waar ik nu woon wordt door veel mensen gesproken van "Hun hebben". Dat kan ik echt niet uit mijn mond krijgen, want dat is zo lelijk Nederlands.... Hij heeft het gedaan en zij hebben dat ook, zo moet het in ABN (Algemeen Beschaafd Nederlands).
De uitdrukking "tig" wordt wel door heel Nederland heen gebruikt, dat is informeel taalgebruik om een onbepaalde grote hoeveelheid weer te geven. Formeel is het: veel, vele, of, heel veel.
"Graag zien naar" is volgens mij een contaminatie, een combinatie van twee taalvormen. Namelijk 'kijken naar" en
"zien". Inderdaad, zoals je al denkt, zeggen wij "Hij kijkt graag naar mooie vrouwen", of, "Hij ziet graag mooie vrouwen".
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad Cruijff zegt soms ook "hun hebben", dat is het tweede voorbeeld waarnaar ik op zoek was, bedankt!!! en euhh... sorry dat ik zo'n grote voetballer verkeerd gespeld heb/had!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeer goed antwoord + 1
Het woord tig staat voor een niet nader omschreven veelvoud van tien. Hoewel het tegenwoordig vaak gebruikt wordt, blijf ik het een beetje "turbotaal" vinden.