De man in de straat, ook wel de Gewone Man genoemd, staat van oudsher bekend onder vele namen. Te denken valt aan Jan Modaal, Jan-met-de-pet, Jan Splinter, Jan Boezeroen, Jan Rap en Jan Lul (de tweelingbroer van Jan-met-de-korte-achternaam).

De echte Jan Splinter leefde in de zestiende eeuw en was penningmeester van enkele tehuizen voor bejaarde nonnen in Delft en Schiedam. Toen Splinter zelf te oud was om te werken, dreigde hij midden in de winter op straat te worden gezet. Hij redde zich eruit door te suggereren dat hij koffers vol geld en waardepapieren had, die na zijn dood door het tehuis geërfd zouden worden.

De naam is bekend geworden door een klucht: het Testament van Jan Splinter, een waerachtighe historie, uitgegeven door den verzamelaar der Veelderhande Geneuchlijcke Dichten, anno 1600.
Door de uitdrukking "zo komt Jan Splinter door de winter" is zijn naam bewaard gebleven. Met de uitdrukking wordt bedoeld: een handigheidje gevonden hebben om te overleven.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Jan Splinter geeft keeperstrainingen bij Ajax
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jan Splinter - Iemand die tot de echte minima behoort. Vanaf 1561 komen er in Nederlandse geschriften al uiteenlopende Jan Splinters voor. De uitdrukking zo komt Jan Splinter door de winter betekende oorspronkelijk: zo los je een probleem op. In december 1982 gebruikte het Tweede Kamerlid Marcel van Dam de woorden in een kamerdebat met minister-president Ruud Lubbers. De cynische draai die Van Dam aan het spreekwoord gaf bleef hangen. De betekenis veranderde in: de laagstbetaalden trekken altijd aan het kortste eind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jan Spinter was/is een fictief persoon, wiens enige verdienste is, dat zijn naam rijmt op winter.