Weet iemand wat betekent de batchcode?

THT-datum weet ik wel is Tenminste Houdbaar Tot,maar ik weet niet wat is een batchcode.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
15.3K

Antwoorden (2)

De meeste levensmiddelen wordt per batch gemaakt. De apparatuur in een fabriek is niet onbeperkt groot en dus worden producten bijv. per tank van 1000 liter of beslagketel van 500kg afgewogen en geproduceerd.
Door de batchcode op de verpakking te printen, kan de fabrikant in geval van klachten, precies herleiden welke afgemeten productie (batch) het probleem heeft gegeven.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ klopt.
Als wij in de winkel produkten moeten checken i.v.m. mogelijk foutje erin checken we die batchcode.
"Batchcode" is een Engelse term voor "lotcode", dat refereert naar de code die een bepaalde hoeveelheid van hetzelfde product onderscheidt van andere hoeveelheid van hetzelfde product.
Een 'batch' (of een 'lot' als je wilt), kan net zo klein of zo groot zijn als men het wil definiëren. Het kan de productie van één jaar zijn, of van één minuut, zolang je deze van elkaar kan onderscheiden met behulp van de code.
De 'batchcode' vind je vaak afgedrukt op voorverpakte producten als een combinatie van letters en/of cijfers (het begint vaak met de letter "L" van 'lot')
In het geval van levensmiddelen, mag de THT gebruikt worden als batchcode, dit is bepaald door EU-wetgeving, en in Nederland zijn deze regels geïmplementeerd via het Warenwetbesluit Etikettering van Levensmiddelen. De THT is sowieso verplicht, en de batchcode ook, maar als de THT deze rol vervult, dan vind je geen aparte batchcode gedrukt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Trouwens, je hebt ook TGT, dit staat voor "Te Gebruiken Tot", en wordt afgedrukt op bepaalde levensmiddelen zoals zuivel, die bijzonder kwetsbaar zijn voor bederf.