Bestaat scampi's? het is toch scampo --> meervoud : Scampi (italiaans)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
8K

Antwoorden (1)

Officieel zal het niet bestaan, maar scampi's is gewoon een vernederlandst woord. "Men" gebruikt dit woord in de praktijk om meerdere scampi aan te duiden.

Toegevoegd na 1 minuut:
In de bron hieronder wordt het als volgt uitgelegd:
De Italiaanse enkelvoudsvorm is scampo, de meervoudsvorm is scampi. In het Nederlands wordt het enkelvoud scampo niet gebruikt. De meeste Nederlandse taalgebruikers beschouwen scampi als een enkelvoudsvorm en voegen er dan een meervouds-s aan toe om het meervoud te vormen: scampi's. Strikt gezien bevat scampi's dus een dubbel meervoud. Toch nemen de woordenboeken tegenwoordig beide vormen op: scampi en scampi's zijn in het Nederlands allebei correcte meervoudsvormen.