Goed nadenken voor je wat zegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door het je bewust te zijn als je het doet, iedere keer weer. Waarschijnlijk gebruik je "Uhm" om even tijd voor jezelf in te lassen om na te denken. Op zich niks mis mee, behalve als je het erg vaak doet en je er last van hebt.
Als je het je bewust bent dat je het doet, dan zou je direct hardop kunnen zegen "ik doe het weer" of zoiets. Doordat je het hardop uitspreekt realiseer je het je nog beter.
Dit vergt oefening en tijd, maar zal zeker werken.
Ook oppassen, dat je niet een ander woordje gaat gebruiken ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet hardop nadenken, probeer voor je wat gaat zeggen al weten wat je gaat zeggen.
De een leert dit moeilijker aan dan de ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door ehm niet hardop uit te spreken. Zo zeg je het niet hardop, maar wel voor jezelf zodat niemand het hoort. En op een gegeven moment heb je zelf door hoe vaak je ehm denkt en kan je dus ipv ehm zeggen denkpauzes in lassen die overigens niet te lang mogen duren anders denkt de ander dat je alweer klaar bent met praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In zo'n geval vraag je de hulp van iemand waar je vaak een gesprek me hebt. Spreek daarmee af dat hij je telkens een teken geeft als je ...ùùhmm .. 't weer doet.
Een vriendin van me wilde ook ooit eens een stopwoord afleren en we spraken af dat ze bij elk gebruik van het stopwoord 'zeg maar' mij een stuiver zou betalen.
Ze was in één klap genezen en ik heb er geen stuiver aan verdiend!