Waarom heet een bus met elektrische bovenleiding een trolleybus?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.9K

Het beste antwoord

http://en.wikipedia.org/wiki/Trolley

Als je in bovenstaande lijst kijkt zie je dat Engelsen een tram een trolley noemen, om het onderscheid te maken, noemen ze een railloze trolley dus een trolleybus. Voor ons had de naam bovenleidingsbus(zoals het in Duitsland noemen) een veel logischere geweest, omdat wij de connectie tussen elektische bovenleiding en trolley helemaal niet kennen. Sterker nog alle andere soorten trolleys in die lijst hebben die connectie ook niet. De trolley die wij kennen zo'n handbagagekarretje met wieltjes heeft er ook geen.

Toegevoegd na 17 minuten:
In English language use, the Kontaktwagen was later named the "trolley", giving the trolleybus its name.

Toegevoegd na 25 minuten:
Heb hier nog een stukje welke nog dieper ingaat op de naam trolley en welke dus afkomstig zou zijn van troller:

When electrification came, Americans began to speak of trolleycars or later, trolleys, believed to derive from the troller, a four-wheeled device that was dragged along dual overhead wires by a cable that connected the troller to the top of the car and collected electrical power from the overhead wires, sometimes simply strung, sometimes on a catenary.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tram#Etymology_and_terminology

Toegevoegd na 11 uur:
Het laatste stuk gaat dus weer over trams, die trolleys genoemd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een trolley is een wagentje dat langs een kabel of over rails glijdt. Zonder bovenleiding kan zo'n bus niet rijden, in tegenstelling tot een gewone autobus. Het is een soort combinatie van een bus en een tram. Ter onderscheid is het daarom handig het een trolleybus te noemen.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een wagentje? laat me niet lachen. Nooit in Arnhem geweest zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat heeft Arnhem nou met een trolley te maken, Amadea legt (op verzoek en in tegenstelling tot jou) uit waarom een bus met elektrische bovenleidingen een 'trolley'bus heet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet beter lezen. Ze vraagt waarom het een trolleybus heet. Nou die bussen rijden in Arnhem. En omdat ik in Nijmegen woon heb ik ze heel vaak gezien.
Een trolleybus is een door elektromotoren aangedreven bus die van stroom voorzien wordt met behulp van een tweedraads bovenleiding.

Het is dus geen karretje of wagentje. Het zijn tweedraadse bovenleidingen. Arnhem is de enige stad waar ze nog rijden.

Toegevoegd na 52 minuten:
Ik zal je laten zien dat er geen wagentje boven zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit de vraag blijkt dat de vraagsteller op de hoogte is van de 'elektriciteit' en van de 'bovenleidingen', het enige wat jou antwoord toevoegt is dat de bus elektromotoren heeft.
Wellicht ten overvloede, maar dat spreekt voor zich en het is niet waar zij naar vroeg.
Voor het antwoord op de vraag wil ik je doorverwijzen naar Amadea's antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Woon vlakbij Arnhem het is geen karretje daarom is haar antwoord 100% fout. Amadea denkt alles te weten en kopieert alles van internet. Ik weet waar ik over praat.