Is Nederlandse gebarentaal hetzlefde als Engelse?

Ik vraag me af of Nederlandse gebarentaal hetzelfde is als de Engelse, of Franse, Duitse enz. Bijvoorbeeld dat het woord 'Hallo' hetzelfde gebaar heeft in alle talen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
11.2K

Het beste antwoord

Gebarentaal is al meer internationaal dan vroeger, maar dat geldt niet voor alle gebaren. Je kunt het trouwens vergelijken met bepaalde klanken die in vele talen voorkomen, versus woorden waar niemand nauwelijks weet wat het nu echt betekent (zoals 'serendipity' zo'n woord is en het gebaar voor 'glasnost' ook niet consistent is).

Er zijn trouwens vele alternatieven. Zo'n 20 jaren geleden maakten SMOG veel meer kans, en kon je daar ook zowel dialecten als andere talen bij aanleren. Het ging toen over SMOG = Spraak Met Ondersteuning van Gebaren. Ook daar ga je globaler maar toch is daar ook een Nederlandstalige versie van.

Ik heb dit boek van mijn echtgenote trouwens nog altijd liggen in de versie van Gebarenwoordenboek van uitgeverij Garant door Maurice Buyens (die voor de redactie instond), met ISBN90-5350-397-8.

FEVLADO is daar de samenwerkende instantie die je verder kan helpen hierin, en dat is Cultuur voor Doven en Garant Uitgevers N.V.

In het boek zie je mooi hoe ze de bewegingen ook opsplitsen in bewegingen met één hand versus de tweehandige bewegingen.

Ik citeer voor je antwoord uit de historiek die aangehaald wordt in het boek op inleiding pagina VIII:

"Tot de jaren zestig werd nog gedacht dat gebarentalen, die door dove mensen gebruikt werden, geen echte talen waren, maar een sorot mime, of een soort zichtbaar maken van de gesproken taal. Pas sinds de jaren zestig is daar verandering in gekomen. Er groeide duidelijk belangstelling voor een erkenning van gebarentaal. Onderzoek in de Verenigde Staten bewees dat de Amerikaanse Gebarentaal (ASL, American Sign Language) een zelfstandige taal is, gelijkwaardig aan gesproken talen. Sindsdien werden meer gebarentalen onderzocht en werd de gebarentaal in verschillende talen, zoals Zweden, Finland en de V.S. reeds officieel erkend."

Nog een opmerking over dit boek die relevant is voor uw vraag:

"Dit gebarenwoordenboek bevat ongeveer 5.600 gebaren. De woordenlijst achteraan bevat ongeveer 9.200 woorden. Omdat de gebaren stammen uit een andere taal (de Belgisch-Vlaamse Gebarentaal) is er geen semantische één-op-één overeenkomst tussen woord en gebaar."

PS: Maurice Buyens is de verantwoordelijke van de opleiding "Graduaat Tolk voor Doven", niet de lichtste dus...

Dank voor de vraag vertalen doven met één veel simpeler gebaar (doven denk kernachtiger):

rechter hand gestrekt voor mijn lippen en weg ervan naar beneden in 90 graden hoek (dus dieper dan een luchtzoen)

+je
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je zou improviseren voor 'goede vraag!" met uitroepteken, dan kun je ook intuïtief in de lucht een vraagteken tekenen (je hoeft het NIET om te draaien, zij doen dat in jouw plaats en zijn veel sneller) en daarna je duim omhoog steken als 'goed' en als je daar kracht in stopt dan heb je ook je uitroepteken. Ben je al geavanceerd dan kun je zowel het gebaar gebruiken voor 'vraaggesprek' als voor 'vraagstuk (opgave)' maar dan moet je wel al een basisopleiding genoten hebben. Tot slot kun je ook woorden spellen en dat is in het Engels vrij gelijklopend aan het Nederlands, dus daar mag je wel wat veronderstellen dat ze je overal moeten begrijpen (tenzij je met een ander geschrift te maken krijgt, natuurlijk; in het Japans bijvoorbeeld liggen de kernwoorden achteraan de zin, in het Engels liggen de kernwoorden of hoofdwerkwoorden vooraan met werkwoord en onderwerp, dus daar krijg je dubbele problemen). +je

Andere antwoorden (1)

Nee, dat is niet het geval.
Bron: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gebarentaals

Toegevoegd na 7 uur:
Bv in het Nederlands is voor nacht is de beweging met twee handen twee gordijnen naar elkaar toe dicht doen. Er zijn genoeg landen in de wereld waar gordijnen niet nodig zijn, omdat het altijd vroeg donker is of dat er geen geld voor gordijnen is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Bedoel je deze site https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gebarentaal ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarschijnlijk met copy en paste een "s" te veel op de tablet. Dank je. Het plakken ging al wat klungelig.